Dakloze man wordt hard aangepakt door Quick-personeel: “Mensonwaardig!”

Foto: Facebook/Wendy Louis

Dakloze man wordt hard aangepakt door Quick-personeel: “Mensonwaardig!”

Print

Toen een vrouw nog snel even naar de Quick in Charleroi ging, was er ook een dakloze man aan het aanschuiven. De reactie van het betrokken personeel schokte haar zo, dat ze haar relaas op Facebook deed. Het bericht is al tienduizende keren gedeeld.

Wendy Louis wilde rond 10 uur ’s avonds nog één van de milkshakes verorberen uit de Quick in Charleroi. Terwijl ze daar stond aan te schuiven, was er een dakloze man die naar haar vriend toeliep en een beetje geld vroeg om te eten. “Om te eten?” had de vriend gezegd, “Geen probleem.” Hij gaf de dakloze vijf euro, die opgelucht zijn bestelling ging doen.

“De dakloze man verdiende blijkbaar geen glimlach zoals alle andere klanten”, vertelt Wendy. Wat volgde verbaasde haar nog meer. De dakloze man had een potje saus gevraagd aan twee caissières. “Ja, dat gaat niet, als u geen 70 cent hebt, hé”, was hun reactie. Wendy zo geschokt door het voorval en ook de toon die ze “zo venijnig” vond.

“Volgens mij reageren ze zo nog niet tegen een hond”, vervolgde ze. “Mensonwaardig!” Geen enkele klant zei iets terwijl het gebeurde, vertelde Wendy. De man die eerder al wat geld gaf, kwam tussen en gaf nog één euro extra met de boodschap: “Hier, meneer, neem maar.”

De dakloze man was heel vriendelijk, maar angstig omdat hij de rij liet wachten terwijl hij zijn centjes telde. De twee dames aan de kassa begonnen geïrriteerd en hooghartig naar elkaar te kijken. Toen de dakloze besteld had, wandelde hij naar een tafeltje om te gaan zitten. De caissière riep achterna: “Euhm, meneer, u moet wel wachten op uw frieten, hé!” De vrouwen leken het grappig te vinden. “Allee ja, maakt niet uit”, vervolgden ze, terwijl ze zijn plateau naar hem toegooiden, alsof hij iets vies was.

Wendy was helemaal gefrustreerd door wat ze zag en voegt aan het verhaal toe: “Is dat nu nodig om iemand als een hond te behanden? Kan hij geen respect krijgen zoals elke klant? Moet u het er nog eens inwrijven dat hij te weinig geld heeft om te kunnen eten? Eén potje saus is dat belangrijker dan menselijkheid? Want een dakloze is ook een mens, net zoals wij en niemand onder ons is minderwaardig!”

De Quick van Charleroi biedt hun excuses aan, niet alleen aan de dakloze man, maar ook aan alle klanten die het tafereel hebben gezien. “Voor ons zijn de bezoekers van cruciaal belang en elk individu heeft het recht op een waardevolle behandeling en bediening”, zegt Katrien Van Vracem van Quick België. Er worden nu maatregelen genomen tegen het betrokken personeel om te voorkomen dat iets gelijkaardigs zich opnieuw voordoet.

.

Nu in het nieuws