Duizenden extra borden nodig voor snelle elektrische fiets

Ook langs het pad aan de Luitenant Lippenslaan in Borgerhout staat het bekende verbodsbord. Elektrische fietsen die 45 km per uur halen, mogen hier niet meer rijden. Foto: rr

Duizenden extra borden nodig voor snelle elektrische fiets

Print

Slecht nieuws voor wie met zijn snelle elektrische fiets vlot naar het werk wilde rijden. Door een nieuwe federale ­regel zijn de modellen die tot 45 km per uur halen niet meer welkom op de meeste fietspaden. Tenzij er duizenden nieuwe verkeersborden worden

gemaakt. Maar dat gaat dan weer enorm veel geld én tijd kosten.

“Zoeffietsen” worden ze weleens genoemd. Omdat ze zo snel gaan, tot 45 km per uur. En er zijn er ook almaar meer op onze wegen. Vandaar dat de federale regering regels heeft vastgelegd voor de “speed pedelec” of snelle elektrische fiets.

Samengevat worden ze gelijkgesteld met een bromfiets klasse B, die ook een maximumsnelheid van 45 km per uur heeft. En dat zorgt nu voor tanden­geknars bij gemeentebesturen en de Vlaamse overheid.

Veel drukke fietspaden, jaagpaden of fietsostrades verbieden immers bromfietsen klasse B met het bekende verbodsbord. “En voortaan dus ook die snelle elektrische fietsen”, ­aldus sp.a-Kamerlid David Geerts. “Het verbod valt op te lossen, door een verkeersbord te hangen dat op dat fietspad een uitzondering geldt voor een snelle elektrische fiets, maar het gaat al snel om een paar honderd verkeersborden in een gemeente.” Een erg dure investering dus.

Duizend extra borden

“Wat wij vrezen, is dat veel gemeenten niet meteen in actie gaan schieten om extra verkeersborden te hangen”, zegt CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh. “Minister van Verkeer François Bellot (MR) had de situatie beter omgedraaid: namelijk dat die snelle elektrische fiets overal op het fietspad mocht, behalve op plaatsen waar het fietspad bijvoorbeeld te smal is. Dan waren er nu geen duizenden extra verkeersborden nodig.”

Van den Bergh vermoedt dat de politie de komende weken en maanden niet meteen jacht zal maken op elektrische fietsers die het verbod aan hun laars lappen. Maar in het Vlaams Parlement maakt verkeersminister Ben Weyts (N-VA) zich wel al zorgen over ongelukken met snelle elektrische fietsen op fiets­paden waar die officieel niet mogen rijden, “met alle consequenties qua verzekeringen”.

Bellot zelf beklemtoont dat er over de regeling uitvoerig overleg is gepleegd, en dat “vanuit het oogpunt van de verkeers­veiligheid” die werkwijze als de beste uit de bus kwam.

.

Nu in het nieuws