Ook bij staking moet de bus rijden

In Antwerpen werd rustig betoogd. Foto: Kioni Papadopoulos

Ook bij staking moet de bus rijden

Print

in heel het land waren vrijdag de stakingsacties voelbaar, zeker bij het Antwerpse openbaar vervoer. Intussen wil het parlement dat vanaf 2017 er ook bij staking een minimale dienstverlening moet zijn.

Aan de vooravond van de ‘gerichte stakingsdag’ heeft de commissie Mobiliteit van het Vlaams Parlement een belangrijke resolutie goedgekeurd: in de marge van de nieuwe beheersovereenkomst (2017-2020) van De Lijn stipuleert het parlement dat De Lijn bij staking toch een minimale dienstverlening moet voorzien. Minister Ben Weyts (N-VA) moet dit nu uitwerken. Het Antwerpse N-VA-parlementslid Annick De Ridder noemt de beheersovereenkomst baanbrekend.

Intussen was het uitgerekend De Lijn waar de acties van vrijdag het meest zichtbaar waren. Volgens een balans van De Lijn zelf vrijdagmiddag werd het bus- en tramverkeer vooral in Antwerpen zwaar verstoord en reed slechts een derde van de chauffeurs. Elders in de provincie reed de helft van de bussen. In het Waasland was 80% van het normale aanbod beschikbaar.

Nu in het nieuws