Smalle straatjes in hartje Antwerpen worden gezellige woonerven

Print

De Lange Riddersstraat is nu al een woonerf. Foto: padr

Antwerpen -

In de Antwerpse wijk Sint-Andries komen er op termijn vijf nieuwe woonerven bij. Daarmee komt het totaal op twintig in deze buurt. Het is een duidelijke beleidskeuze van het district Antwerpen en het stadsbestuur om deze verkeersingreep uit te breiden, vooral in smalle woonstraten.

De Sint-Andriesstraat, de Steenhouwersvest, de Muntstraat, de Rosier en de Begijnenstraat worden de nieuwe woonerven in de wijk Sint-Andries. Deze wijk telt momenteel vijftien woonerven.

“Dat onze wijk zo veel woonerven telt, komt nog door het verkeersplan uit 1997 voor Sint-Andries”, zegt geëngageerde bewoner Jos Thijs, lid van de vzw Stadsmus. “Sint-Andries was een herwaarderingsgebied en had een inspraakorgaan met de Stuurgroep Sint-Andries. Twee elementen die noodzakelijk waren om in aanmerking te komen voor subsidies voor de aanleg van woonwijken. Daar werd toen gretig op ingespeeld. Opzet was zelfs om van het gebied tussen de Kloosterstraat en de Nationalestraat één groot woonerf te maken.”

Daarna leek de aanleg van woonerven in Antwerpen wat naar de achtergrond te zijn geschoven. Het district Antwerpen pikt het echter nu weer op. “Bij een heraanleg in de binnenstad bekijken we nu eerst of we van de straat een woonerf kunnen maken”, zegt Antwerps districtsvoorzitter Paul Cordy (N-VA). “Zo hebben we de plannen in die zin laten aanpassen voor de Grote Kauwenbergstraat. Deze verkeersingreep is ideaal voor de smalle straten in onder meer de oude binnnenstad. Niemand heeft voordeel bij een te smal trottoir waar je bijvoorbeeld met veel moeite met een kinderwagen over kan. Met een woonerf trek je wegdek en trottoir gelijk. Het is de plek voor voetgangers en de automobilisten moeten zich daar aan aanpassen. De snelheidsbeperking is er trouwens 20 kilometer per uur.”

.

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio