Gerichte controles tonen massa mankementen aan bij vrachtwagens en bussen

Foto: fvv

Gerichte controles tonen massa mankementen aan bij vrachtwagens en bussen

Print

Een op de vijf gecontroleerde vrachtwagens en bussen op onze wegen valt door de mand bij een keuring. Vorig jaar zijn 6.614 voertuigen uit het verkeer geplukt en aan de kant gezet. Bij 21% waren de gebreken zo groot dat ze onmiddellijk voor herstel binnen moesten of gewoon niet meer mochten verder rijden. “Onaanvaardbaar”, vindt mobiliteitsorganisatie Touring. “Deze chauffeurs hypothekeren de verkeersveiligheid.”

Kapotte lichten, tot op de naad versleten banden en gebrekkige remmen. Wat de inspecteurs te zien krijgen langs de weg is niet fraai. Hun controles zijn dan ook streng. Ze gebeuren niet in een keuringscentrum, maar in volle verkeer. De inspecteurs pikken chauffeurs eruit en zetten ze aan de kant. “Het gaat om gerichte controles: inspecteurs letten op opvallende of verdachte voertuigen. Maar dit geeft wel een correct beeld van de staat van het wagenpark”, zegt Marie De Backer van GOCA, de koepelorganisatie van keuringscentra.

Gevaarlijke gebreken

Van de 6.614 voertuigen die naar de kant zijn gehaald, valt 21% door de mand. “We spreken over grote en gevaarlijke gebreken. In zo’n geval moet het voertuig meteen voor herstel binnen of mag de chauffeur zelfs niet meer verder rijden”, zegt De Backer. De veiligheid van trucks en autobussen gaat er zelfs nog op achteruit. Een jaar eerder had 16% ernstige mankementen.

Opmerkelijk: net nu staan de Vlaamse en Waalse regering op het punt om een versoepeling goed te keuren voor vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton. Die moeten dan niet meer om het half jaar maar om het jaar naar de keuring. Een zoenoffer voor de kilometerheffing. “Ik snap de kritiek. Maar ik kan je verzekeren dat 99% van de firma’s in Vlaanderen, die zich puur op goederentransport toeleggen, in orde is met zijn wagenpark. Zo’n keuring is ook maar een momentopname. Het wagenpark moet het hele jaar door in orde zijn”, zegt Lode Verkinderen, secretaris-generaal van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV).

De controles op heterdaad wijzen uit dat dat niet zo is. “Die resultaten mag je niet veralgemenen. Het gaat om heel gerichte controles en de testen behoren ook tot de strengste van Europa”, aldus Verkinderen.

Onaanvaardbaar

Voor mobiliteitsorganisatie Touring mogen er nog meer dergelijke controles komen. “Rondrijden met gevaarlijke gebreken is onaanvaardbaar. Deze chauffeurs hypothekeren de verkeersveiligheid”, zegt woordvoerder Danny Smagghe. “De controles mogen van ons nog verder gaan. Inspecteurs zouden ook personenauto’s uit het verkeer moeten plukken.”

Nu in het nieuws