Twintig jaar Samson: zo groeide Studio 100 naar een omzet van 150 miljoen euro

Foto: BELGA

Twintig jaar Samson: zo groeide Studio 100 naar een omzet van 150 miljoen euro

Print

Volgend weekend viert entertainmentgroep Studio 100 haar twintigste verjaardag. Na de opstart in 1996 met de tv-reeks Samson kende het bedrijf een bijna continue groei met eigen producties, aangekochte figuren en ook themaparken in binnen- en buitenland. Misstappen bleven daarbij beperkt, zegt topman Hans Bourlon in een gesprek met Belga.

“We hebben een vliegende start gehad, toen Bert De Graeve bij zijn aantreden op de VRT privé-samenwerking mogelijk maakte. We startten met drie miljoen euro en zijn tussen 1996 en 2004 telkens een trapje omhoog gegaan”, stelt co-CEO Hans Bourlon. “Nadien is de groei aanzienlijk geboost tot 2011. Daarna ging het veelal op en neer om een aantal specifieke redenen, met positieve uitschieters in jaren met grote musicals zoals Daens, of 14-18 in 2014.”

Samson, voor Bourlon emotioneel de grootste prestatie, werd gevolgd door Kabouter Plop en de financieel zeer succesvolle onderneming met K3. De omzet steeg voortdurend: in 2005 ging het om 64,3 miljoen euro en vorig jaar kwam men uit op 151,4 miljoen euro. De operationele kasstroom (ebitda) steeg in dezelfde periode van 11,9 naar 47,7 miljoen euro.

Twintig jaar Samson: zo groeide Studio 100 naar een omzet van 150 miljoen euro
Hans Bourlon Foto: Kioni Papadopoulos

Een grote sprong voorwaarts was er in 2009, na de overname van het Duitse bedrijf EM Entertainment en de Australische animatiestudio Flying Bark. Buitenlandse rechten voor figuren als Pippi Langkous en Maya De Bij kwamen in het portfolio, merken die volgens Bourlon hun sterkte en waarde uit nostalgie halen.

Het bedrijf maakt er echter geen geheim van dat het buitenland fiscaal en subsidiegewijs interessant was. “We zijn destijds langsgeweest bij Moerman en Anciaux om te zien wat zij kunnen doen, maar ik begrijp dat het niet evident is om zoiets snel te regelen”, vervolgt Bourlon. Volgens hem is een stabiel fiscaal klimaat nodig voor een duurzaam ecosysteem. “In Frankrijk zijn er zo’n 5.000 animatiejobs. Ook gaat men graag naar Australië, waardoor er daar wel zeventien nationaliteiten werken.”

Themaparken

De entertainmentgroep zette - naast later ook de culinaire zender Njam! - ook vrij snel in op themaparken, waarmee de eigen figuren vaste gestalte kregen. Melipark werd na de overname Plopsaland, met nu ook een waterpark. Volgende winter wordt normaal gezien ook gestart met de bouw van een hotel.

Na nog vijf andere parken plant Studio 100 in eigen land nog twee waterparken. “We raken met die parken een snaar. Steden richten zich tot ons. We gaan ons daar de komende jaren op focussen”, vervolgt de bedaarde zakenman. “Parken zijn ook crisisbestendig. Door terreur stappen mensen minder op het vliegtuig, maar brengen ze hun vrije tijd wel in eigen land in gezinsverband door”, aldus Bourlon.

Twintig jaar Samson: zo groeide Studio 100 naar een omzet van 150 miljoen euro
Foto: Geert Van de Velde

K3

Ook de nieuwe formatie van K3 wordt een succes genoemd. “De show met vtm, daar kunnen we dit jaar de vruchten van plukken. Ook 300.000 verkochte cd’s, bijvoorbeeld, dat is een onwaarschijnlijk succes, maar ouders geven nu eenmaal liever iets tastbaars dan een Spotifycode.” Ook voor zeven animatieproducties in de pijplijn, waaronder een tweede Mayafilm zijn er hoge verwachtingen: “Ik maak me sterk dat we in de komende jaren nieuwe recordcijfers gaan halen”, stelt Bourlon. Dat zal gebeuren ondanks de miljoenenfraude die onlangs werd ontdekt en waarvan het bedrijf hoopt binnenkort meer te vernemen van het parket.

Minder geslaagde projecten

Een aantal minder geslaagde projecten ziet de topman onder meer in Wizzy en Woppy of de Flandriaboten in de Antwerpse haven, een tak die onlangs nog werd afgestoten. “Daar hebben we iets te veel zelfvertrouwen gehad, maar dat is bij ons altijd binnen de perken gebleven”, stelt Bourlon. Wanagogo, een digitaal platform voor eigen content, was een zware investering, maar een goede, meent Bourlon voorts, verwijzend naar een deal die met Proximus werd afgesloten, nadat rechtstreeks klanten werven moeilijk liep.

1.000 jobs

Studio 100 telt in de hele groep zo’n 1.000 voltijdse jobs, een verdubbeling op 10 jaar tijd. Voor de parken komen daar jaarlijks nog eens tot 3.000 tijdelijke contracten bij.

Op de vraag of de vijftiger naast Fortis Private Equity nog lang als aandeelhouder wil doorgaan, stelt hij dat dat zal moeten blijken. “We reflecteren voortdurend op de toekomst en sluiten nooit iets uit. Er is natuurlijk veel geld in de markt. Met ook veel geïnteresseerde partijen komt er met regelmaat wel iets naar boven, maar we onderhandelen vandaag niet over concrete dossiers over bijvoorbeeld aandelentransacties.”

Blijft hij nog lang mee aan het stuur? “De zaken worden bekeken als ze zich aandienen. In eerste instantie ben je aandeelhouder. Gert (Verhulst, red.) en ik zijn nog steeds operationeel betrokken, maar omdat we aandeelhouder zijn, hebben we een zeer grote verantwoordelijkheid gegeven aan een zeer divers, zeskoppig directieteam. Dat is de sterkte van het bedrijf: dat het ook zonder oprichters of aandeelhouders kan doorgaan”, aldus Bourlon.

.

Nu in het nieuws