© *

Drie barbecuesausjes waarvan je niet dik wordt

Een onderzoek van de Nederlandse consumentenorganisatie Foodwatch heeft uitgewezen dat er in 100 ml barbecuesaus uit de supermarkt zo'n zeven klontjes suiker zitten. Wil je dus vermijden dat je bij elk stukje vlees een suikerklontje eet, kan je je sausjes ook zelf maken, op basis van yoghurt. Drie receptjes waar je zo mee aan de slag kan.

tib

Lees ook: Zoveel klontjes suiker zitten er in het sausje bij de barbecue

1. Yoghurtsaus met munt en koriander

- Neem een vijftiental takjes koriander en een zevental takjes munt. Hak ze fijn in een blender of snijd ze met een mes in hele kleine stukjes. Van de koriander kan je de steeltjes mee in de blender steken, van de munt gebruik je best alleen de blaadjes.

- Meng de kruiden onder 250 ml magere yoghurt. Als je de smaak iets voller wil, kan je er eventueel een lepel mayonaise onder mangen.

- Werk af met peper en zout en eventueel een fijn gesneden stukje chili voor wat extra pit.

2. Yoghurtsaus met avocado

- Snijd een avocado in twee en schep het vruchtvlees in een kom. Doe er het sap van een limoen bij en prak fijn.

- Voeg 125 ml Griekse yoghurt toe en kruid met een teentje look en een handvol fijngehakte basilicum. Werk af met zout en eventueel chilipoeder. Meng alles door elkaar en laat de smaken een uurtje intrekken.

3. Yoghurtsaus met look en citroen

- Schil twee komkommers en haal de zaadlijsten eruit. Snijd in stukjes en mix fijn in een blender met wat zout. Pers het sap eruit en laat uitlekken.

- Voeg de komkommer toe aan 200 ml Griekse yoghurt en pers er een teentje look door. Werk af met het sap van een citroen en meng alles door elkaar. Werk eventueel af met wat verse munt.

NIET TE MISSEN