Stad gaat onderhandelen over aanpassing plannen goederenspoor Oude Landen

Een simulatie met rechts het spoor naar Merksem en verder naar Lier. Foto: Tuc Rail

Stad gaat onderhandelen over aanpassing plannen goederenspoor Oude Landen

Print
Ekeren -

De aanleg van een tweede goederenspoor aan de Oude Landen in Ekeren blijft voor controverse zorgen. Het Buurtcomité Oude Landen Ekeren (BOLSE) pleit voor een tunnel. Spoorwegbeheerder Infrabel plant een ongelijkgrondse kruising.

Niemand betwist de noodzaak van een tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven. Nu is de haven aan de oostkant slechts met één goederenspoor verbonden met het hinterland. Infrabel werkt aan een tweede spoorverbinding vanuit het rangeerstation in Antwerpen-Noord in de haven.

In 2008 stelde Tuc Rail, een dochteronderneming van spoorwegbeheerder Infrabel, de plannen voor. Ter hoogte van de Oude Landen zou het spoor op een verhoogd talud komen. Protest alom. Het buurtcomité dat aan de alarmbel trok, werd in 2011 ontbonden. Enkele comitéleden zetten de strijd voort en richtten BOLSE op. “Wij menen dat Infrabel steeds meer een loopje neemt met de waarheid”, zegt voorzitter Philippe Deleu.

Ook het stads- en districtsbestuur hebben vragen bij de plannen. Als ze ongewijzigd worden doorgevoerd, kijken de wijkbewoners aan tegen een 1.800 meter lang talud van 13 meter hoog. Bovendien zouden ze er een flinke portie geluidsoverlast bovenop de al bestaande hinder bijkrijgen.

De bouwvergunning werd uiteindelijk toch in 2012 afgeleverd. Bij de Raad voor Vergunningsbetwisting wordt een bezwaarschrift ingediend dat door 1.400 mensen is ondertekend en de steun heeft van de stad. De verwachting is dat de Raad voor Vergunningsbetwisting zich nog dit jaar uitspreekt over de klachten.

Stad gaat onderhandelen over aanpassing plannen goederenspoor Oude Landen
Philippe Deleu en Fons Ivens van Bolse op het kruispunt van de Prinshoeveweg en de Oude Landen waar het talud zou beginnen. Foto: W&F

Het buurtcomité schuift een tunnel onder de E19 in de zone Oude Landen als alternatief voor het talud naar voor. “Vanaf Merksem tot Lier komt het nieuwe goederenspoor in een geboorde tunnel. Ons voorstel zou fair en rechtvaardig zijn en niet noodzakelijk abnormaal veel kosten”, stelt Deleu.

“Ook wij wilden weten waarom een tunnel door Infrabel en Tuc Rail niet werd weerhouden”, zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). De stad liet daarom zelf de mogelijkheden voor een tunnel onderzoeken. “Een tunnel blijkt niet mogelijk vanwege de hellingsgraad”, luidde het verdict. Bovendien zou een tunnel de kosten erg opdrijven, zouden een aantal doorgangen in Ekeren voor lange tijd worden onderbroken en zouden alle spoorbruggen in het district moeten worden aangepast.

Lees vrijdag het hele artikel in Gazet van Antwerpen - editie stad

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio