Waarom slimme mensen niet diëten

Foto: *

Fit & Gezond

Waarom slimme mensen niet diëten

Print
Heb jij ooit al eens een dieet gevolgd om de verloren kilo's even snel weer bij te komen? Dan ben je niet alleen volgens de Amerikaanse professor Charlotte Markey. Zij stelt in haar boek 'Slimme mensen diëten niet' een alternatief voor, waarbij je op een rustige maar haalbare manier vermagert en gezonder wordt.

Charlotte Markey gelooft niet in diëten. In haar boek, dat onlangs ook in het Nederlands werd uitgegeven, schetst ze een aantal problemen die voor velen herkenbaar zijn. Je ontzegt je enkele weken alle zoetigheid, om je bij het eerste 'ach-wat-maakt-het -uit'-moment te verliezen in dessertjes. Of je schrapt koolhydraten uit je menu en je valt veel af, maar je komt de verloren kilo's weer bij zodra je opnieuw normaal begint te eten.

Afvallen doe je niet in een paar weken

Daarom houdt Markey niet van de term 'gewichtsverlies', maar wel van 'gewichtmanagement'. Het verschil zit hem voor haar in de duurzaamheid: “Mijn aanpak helpt je om een gewicht in stand te houden waarmee je voor de rest van je leven tevreden bent.”, schrijft ze in haar boek. “Als je niet bereid bent je eet- en beweeggewoonten voorgoed te veranderen, zal een tijdelijke wijziging in je activiteitenniveau of dieet niet resulteren in blijvend gewichtsverlies”. Afvallen doe volgens Markey niet in een aantal dagen of weken, maar eerder in een jaar.

Het 'slimme dieet' van Markey begint herkenbaar: een week lang gedetailleerd bijhouden wat je eet. Vervolgens ga je geleidelijk enkele ongezonde gewoonten schrappen. Als je bijvoorbeeld elke middag een cola drinkt, probeer die dan eens te vervangen door water of een lightdrank. Belangrijk is dat deze verandering haalbaar is: schrap niet alle zoetigheden of tussendoortjes, want dat is niet vol te houden. “ Je hoeft niet voorgoed bepaalde soorten voedsel op te geven, alleen enkele ongezonde dingen uit je dagelijkse menu te schrappen”. Op korte termijn zal je hier niet veel door afvallen, maar als je elke dag één blikje cola van 139 ckal laat staan, komt dat op jaarbasis wel neer op meer dan 50,000 ckal. De meeste winst valt hier te maken door vooral drankjes en snacks kritisch onder de loep te nemen.

Een beetje sport is beter dan geen

In de tweede fase ga je meer bewegen: een half uur lichaamsbeweging per dag is ideaal, maar Markey is realistisch: zelfs maar één of twee keer per week aan sport doen is beter dan helemaal niet bewegen. Fase drie gaat over verstandiger eten: je houdt het volume van wat je eet hetzelfde, maar je kiest voor voedsel met minder calorieën. Een appel vult even goed als een paar handen chips, maar bevat minder calorieën. Grofweg komt het er op neer dat vezels, groenten en fruit hier de voorkeur krijgen op suikers en verzadigde vetten.

Wacht niet tot maandag

Tenslotte is Markey ook realistisch als het over mislukken gaat: iedereen faalt al eens, maar er is geen reden om het op te geven eens je jezelf met een zak chips in de zetel aantreft. Raak in dat geval niet gefrustreerd, maar begin gewoon opnieuw bij stap één. Nog een gouden tip: wacht niet tot maandag of tot de eerste van de maand op opnieuw te beginnen. “Wanneer je vervalt in gewoonten waar je niet blij mee bent of die je doen aankomen, is het zaak om zo snel mogelijk, ook al is het zondagmiddag, woensdagavond of 1 maart, weer gezond te gaan leven”.

'Slimme mensen diëten niet' van Charlotte N. Markey werd in het Nederlands uitgegeven bij Lannoo, richtprijs 19.99 euro

 

NIET TE MISSEN