De Waalse cipiers en het spoorwegpersoneel kunnen een voorbeeld nemen aan de havenbonden

Persconferentie van de havenbonden, de werkgevers en minister van Werk Kris Peeters Foto: Joris Herregods

De Waalse cipiers en het spoorwegpersoneel kunnen een voorbeeld nemen aan de havenbonden

Print

Met een overdonderende meerderheid hebben de Vlaamse havenbonden het voorstel tot de hervorming van de wet-Major goedgekeurd. Als Europa nu nog zijn fiat geeft, betekent dit de terugkeer van de sociale vrede in onze havens. Die zal dan het resultaat zijn van een hevige strijd, van veel acties en betogingen, maar ook van veelvuldige constructieve onderhandelingen. Het eindresultaat is zonder meer positief: de havenarbeid blijft in hoge mate beschermd, de veiligheid en de efficiëntie van onze havens ook, en het Europese zwaard van Damocles hangt ons niet langer boven het hoofd.

Volgens het akkoord mogen de bedrijven ook buiten de vaste pool van dokwerkers mensen rekruteren, maar die moeten dan wel voldoen aan dezelfde voorwaarden als de erkende dokwerkers. De bonden geven een aantal verworvenheden uit handen, maar ze houden er ook veel. De geest van de wet-Major blijft behouden. En dat is maar goed ook. De wet heeft onze havens geen windeieren gelegd. Die van Antwerpen haalt recordcijfers, de productiviteit van de dokwerkers is hoog, er zijn weinig sociale conflicten en het aantal arbeidsongevallen blijft beperkt. Ook de CEO’s van de grote havenbedrijven zijn tevreden. Zij zijn blijkbaar bereid een prijs te betalen voor efficiënt en productief havenpersoneel en zaten niet te wachten op de opgelegde Europese liberalisering.

Vakbonden en patroons hebben over dit akkoord maandenlang onderhandeld met minister van werk Kris Peeters. Dat gebeurde in goede sfeer en in de grootste discretie. In het huidige grimmige sociale klimaat is zo een onderhandelingsproces een opsteker. De havenbonden hebben op een constructieve manier meegewerkt om een systeem waar ze hard in geloofden overeind te houden. Intussen bleven de havens draaien. De Waalse cipiers en het spoorwegpersoneel kunnen hier een voorbeeld aan nemen.

Het akkoord zorgt wel voor grote verdeeldheid bij de bedrijfsleiders. Vooral de behandelaars van stukgoed zijn ontevreden met de verdere bescherming van de havenarbeid. Een tiental bedrijven, waaronder Katoen Natie van de flamboyante Fernand Huts, vocht het akkoord juridisch aan en het zal moeten blijken of zij zich hierbij neerleggen.

Ook de Europese Commissie kan nog altijd gaan dwarsliggen. Kris Peeters zegt dat hij maar gerust zal zijn als de handtekeningen zijn gezet. Laten we hopen dat dat snel gebeurt. Europa mag deze eensgezindheid best belonen. Niemand is immers gediend met een nieuwe ronde onderhandelen en actie voeren.

Kris Vanmarsenille, hoofdredacteur Gazet van Antwerpen

.

Nu in het nieuws