Oorzaak treinramp: speelde blikseminslag een rol?

Print

Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak is van de botsing tussen een passagierstrein en een goederentrein in Hemalle-sous-Huy zondagavond. Daarbij vielen drie doden en negen gewonden. Dezelfde lijn werd eerder op de avond wel getroffen door een blikseminslag, maar mogelijk is het tragische ongeval ook te verklaren door menselijke fout of een technisch defect.

De passagierstrein botste omstreeks 23 uur zondagavond langs achter op de goederentrein. Twee van de zes voertuigen van de passagierstrein zijn getroffen: de eerste is volledig gekanteld en ligt op zijn zijde, de tweede helt is eveneens ontspoord en helt in een hoek van twintig graden. De goederentrein stond stil op het spoor.

Blikseminslag

Als eerste oorzaak wordt aan de weersomstandigheden gedacht. Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel liet weten dat op lijn 125 tussen Engis en Amay problemen waren door een blikseminslag. Rond 20 uur meldde de NMBS op Twitter bovendien dat er op dezelfde lijn een storing was aan de seininrichting, maar rond 21.30 uur was de situatie hersteld en hernam het normale verkeer.

Volgens Infrabel is het echter niet abnormaal dat de bliksem eens inslaat op een netwerk van 3.600 km sporen. “Waar mogelijk zijn we daarop voorzien”, klinkt het in een reactie aan VTM Nieuws.

Stakingen

Het Waalse spoor werd de afgelopen week geteisterd door stakingen, en ook dit weekend waren er naweeën van de vakbondsacties. Infrabel is echter formeel. “Er is geen enkele link met de staking. Veiligheid is prioritair, in elke situatie. Als een seinhuis niet of onvoldoende bemand is, rijdt er geen trein.”

Sinds de treinramp in Buizingen, waar het tot een frontale botsing kwam tussen twee treinen en 19 doden vielen, zijn alle Belgische treinen en sporen uitgerust met het veiligheidssysteem TBL1+. Dit systeem doet een trein automatisch stoppen als het een rood licht negeert.

Het parket is een onderzoek gestart naar de oorzaak, met medewerking van Infrabel en NMBS.

Nu in het nieuws