Treinbestuurder en twee passagiers komen om bij zware treinbotsing

Print
Bij het treinongeval in Hermalle-sous-Huy van zondagavond zijn drie personen omgekomen. Tien mensen moesten met verwondingen naar het ziekenhuis, maar niemand verkeert nog in levensgevaar. Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak van het tragische ongeval is.

Een passagierstrein die een veertigtal personen vervoerde, reed zondagavond rond 23 uur "met een relatief hoge snelheid" in op een stilstaande goederentrein. Dat zei de burgemeester van Saint-Georges-Sur-Meuse, Françis Dejon, tijdens de persconferentie, waarop ook Infrabel, NMBS en minister van Mobiliteit François Bellot (MR) aanwezig waren.

De menselijke tol is zwaar: drie mensen, een treinbestuurder en twee passagiers, kwamen om het leven. Tien mensen werden met verwondingen naar het ziekenhuis gebracht, maar vijf mensen mochten intussen het ziekenhuis verlaten. De vijf overigen verkeren niet in levensgevaar, maar een 26-jarige man raakte wel verlamd. 48 mensen werden ter plaatse verzorgd en konden meteen naar huis.

De treinbestuurder zou zijn geïdentificeerd als Marc De Geyter (47), de identiteit van twee andere omgekomen passagiers is nog niet bekend. Op de trein zaten wel heel wat kotstudenten op weg naar Luik. 

   
       
   
Foto:EPA

 

    

"Helemaal omgebogen"

Door de botsing ontspoorden twee van de zes wagens van de passagierstrein, die op weg was van Moeskroen naar Liers. Het ongeval gebeurde op de grens van de gemeenten Engis en Saint-Georges-Sur-Meuse. De goederentrein stond stil op hetzelfde spoor. Dertig wagons waren gevuld met kalksteen uit een steengroeve, één wagon is eveneens ontspoord.

"De passagierstrein is langs achter tegen de goederentrein gebotst", bevestigt Frédéric Sacré, woordvoerder van Infrabel. Hij spreekt van een "zware botsing". Het eerste voertuig ligt op zijn zijde en is "helemaal omgebogen", aldus burgemeester Dejon. De kans is groot dat daarin de dodelijke slachtoffers vielen. 

De hulpdiensten, waaronder het Rode Kruis en de brandweerkorpsen van omliggende gemeentes, waren snel ter plaatse. De gewonden werden overgebracht naar ziekenhuizen in Hoei en Luik. De andere passagiers werden opgevangen door psychosociale diensten en ondergebracht in de abdij van Flône, waar ze opgehaald konden worden door hun familie.

Blikseminslag?

Er bestaan nog steeds verschillende hypotheses over de oorzaak van het ongeval, zoals een blikseminslag eerder op de avond of beperkte zichtbaarheid door mist. Of er iets mis was met de seinrichting op het moment van de aanrijding is nog niet duidelijk. Het onderzoek is complex en zal nog enige tijd in beslag nemen, aldus Infrabel. Op Twitter meldde NMBS eerder rond 20 uur dat er op lijn 125 tussen Engis en Amay een storing was aan de seininrichting. Rond 21.30 uur was de situatie hersteld en hernam het normale verkeer.

Opvallend is wel dat in 2008 op een honderdtal meter een gelijkaardig ongeval plaatsvond. Ook toen reed een passagierstrein in op een goederentrein. De twee bestuurders konden echter net op tijd uit de cabine springen om zo een bijna zekere dood te vermijden, in de passagierstrein vielen toen ook geen slachtoffers. De bestuuder van de passagierstrein werd in 2010 veroordeeld voor het negeren van het sein. Infrabel belooft de overeenkomsten te zullen onderzoeken.

   
           
   
Foto:EPA

 

    

Onderzoek

Het parket van Luik heeft een gerechtelijk onderzoek geopend voor "onvrijwillige slagen en verwondingen met de dood tot gevolg, zonder de intentie tot doden". Het onderzoek gebeurt met de medewerking van Infrabel en NMBS. Vanuit een helikopter, die eerst niet kon opstijgen door de mist, worden foto's genomen van de rampplaats.

Voor het onderzoek zijn de vier sporen geblokkeerd. De spoorwegpolitie en forensische experts zijn ter plaatse. Wanneer de onderzoekers hun werkzaamheden afgerond hebben, kunnen de sporen worden vrijgegeven en kunnen de takelwerkzaamheden beginnen.

Door het ongeval worden treinen omgeleid. Als gevolg zal er maandag hinder zijn voor het treinverkeer in heel Wallonië, laat de NMBS weten. Tussen Flémalle-Haute en Hoei, een drukke lijn die de steden Namen en Luik verbindt, is het treinverkeer deels onderbroken. Er rijden pendelbussen tussen Flémalle-Haute en Hoei. Tussen Flémalle en Luik en tussen Namen en Hoei rijden wel treinen.

Jongeman verlamd

Een man van 26 jaar werd bij de botsing door een van wagons gekatapulteerd en raakte daardoor verlamd, dat meldt het regionaal ziekenhuis Citadelle uit Luik. Hij heeft breuken ter hoogte van de rug, de ribben en klaagt over buikpijn. De man moet binnen afzienbare tijd aan de rug geopereerd worden.

Vijf slachtoffers werden overgebracht naar het regionaal ziekenhuis van Hoei. Drie van hen mochten intussen naar huis. Twee anderen, beiden rond de 30 jaar, hebben pijn ter hoogte van de borstkas en aan verschillende ledematen. Oo zij werden bij de botsing door de treinwagon gekatapulteerd.

Drie andere gewonden werden overgebracht naar ziekenhuis Bois de l’Abbaye in Seraing. Ook daar konden er al twee terugkeren naar huis. Het derde slachtoffer in het ziekenhuis is een jongedame van ongeveer 20 jaar. Zij werd maandagochtend geopereerd, maar verkeert niet in levensgevaar. 

De laatste gewonde ligt in het Centre Hospitalier Universitaire (CHU) in Luik. Ook dit slachtoffer verkeert niet in levensgevaar.

   
           
   
   
           
   
   
           
   
Nu in het nieuws