© BELGA

Huts niet onder de indruk van compromis wet-Major: “Ik zie geen verandering”

Fernand Huts, de topman van de bedrijvengroep Katoen Natie, is niet onder de indruk van het compromisvoorstel voor aanpassingen aan de havenarbeid. “Moeten de werknemers van bpost nu dokwekers worden?”, vraagt hij zich af, verwijzend naar een vestiging in het Antwerpse havengebied. “Er is zo nog geen oplossing voor de werkzekerheid in de logistiek en e-commerce”.

Het was Huts zelf die bij de Europese Commissie de kat de bel aanbond, na een conflict met de vakbonden en de sociale inspectie over de tewerkstelling van niet-havenarbeiders voor werk dat volgens de bonden wel met (logistieke) havenarbeiders moet worden uitgevoerd.

Na een ingebrekestelling over het Belgische havenarbeidsstelsel werd er maanden onderhandeld tussen vakbonden, het kabinet-Peeters en de werkgevers. Er kwam een compromisvoorstel uit de bus, waar de havenarbeiders de komende twee weken over kunnen stemmen. Het voorstel voorziet onder meer dat erkende havenarbeiders buiten de pool mogen worden aangeworven. Logistieke havenarbeiders hebben geen erkenning meer nodig, maar wel een veiligheidscertificaat.

Huts ziet geen verandering en spreekt van aanhoudende rechtsonzekerheid. “Voor bedrijven als bpost, waarvan de overheid aandeelhouder is, is dat zeer erg. Zij werken binnen het havengebied volgens het overheidsstatuut. Moeten zij nu dokwerkers worden of niet? Bij ons bedrijf Logisport, werken we met bedienden, die geen havenarbeider willen worden. Er blijft dus rechtsonzekerheid voor dit soort bedrijven, terwijl de e-commerce in Nederland volop bloeit.” Volgens hem maakt een erkenning of een veiligheidscertificaat geen verschil uit.

MEER OVER Haven Antwerpen