Grafisch designer lanceert Rode Duiven uit frustratie met Voetbalbond

Print
Aartselaar -

Als een moederkloek waakt de Voetbalbond over het gebruik van de officiële logo’s en afbeeldingen van de Rode Duivels. Maar dat is buiten de Rode Duiven gerekend. Onder die naam stelt Antwerpenaar Chiel Van Hoeij (26) gratis logo’s beschikbaar die wel erg veel gelijkenissen tonen met de officiële exemplaren. “Maar ik ga ervan uit dat de KBVB hier niets tegen kan inbrengen.”

Verenigingen of bedrijven die de officiële logo’s van de Rode Duivels zonder toestemming gebruiken, hangt een boete van 3.000 tot zelfs 600.000 euro boven het hoofd. Ook foto’s van de spelers mogen niet zomaar overgenomen worden op affiches. Toch staat Facebook vol met evenementen van verenigingen of cafés met een drietand, het logo van de KBVB of de beschermde naam ‘de Rode Duivels’.

Om de strenge regels van de Voetbalbond te omzeilen, bedacht grafisch vormgever Chiel Van Hoeij een eigen label, de Rode Duiven. “Ik ben zelf supporter van de Duivels in hart en nieren. Sinds een aantal jaren zie ik hoe onze nationale voetbalploeg het land samenbrengt. Maar ik las ook meer en meer berichten over de hoge boetes die de Voetbalbond eist voor het gebruik van de officiële logo’s en foto’s. Het EK moet een feest zijn, het is schandalig dat de KBVB daar geld op wil verdienen door boetes uit te schrijven.”

Ruim twintig designs

Met die frustratie in het achterhoofd ging Chiel drie dagen lang na zijn werkuren aan de slag. “Het ludieke label de Rode Duiven is het resultaat. Ik maakte ruim twintig designs in acht verschillende categorieën. Op de website kan iedereen die ontwerpen gratis downloaden om verder te delen op T-shirts, affiches of wat dan ook. Ik laat zelf ook shirts drukken voor mijn vrienden, die we kunnen dragen om te supporteren. Want een officieel T-shirt van de Rode Duivels kost al snel 85 euro.”

Lees het volledige verhaal in de weekendkrant van Gazet van Antwerpen

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio