Antwerps Havenbedrijf gaat met Engie in zee voor LNG-tankterminal

Opstart van LNG-station door Engie en Havenbedrijf. Foto: JHS

Antwerps Havenbedrijf gaat met Engie in zee voor LNG-tankterminal

Print

Energiegroep Engie mag voor het Havenbedrijf Antwerpen de komende 30 jaar een LNG-terminal uitbaten in de Antwerpse haven. Dat is donderdag officieel gevierd. Vanaf eind 2017 zullen binnenvaartschepen en wegtransportvoertuigen er LNG kunnen tanken. Het gaat om het eerste vaste LNG-station voor schepen in Europa, bedoeld om de binnenvaart milieuvriendelijker te doen varen.

LNG zorgt voor een minder vervuilende uitstoot dan de huidige scheepsmotoren van de binnenvaart, vaak op al wat oudere schepen. De noodzaak om schoner te gaan varen komt er ook doordat ook het wegtransport steeds zuinigere motoren in gebruik neemt, bijvoorbeeld door de Euro 6-norm.

Totnogtoe kon de binnenvaart LNG enkel tanken - bunkeren in vaktaal - via een brandstoftruck. Met het station, het eerste in Europa, komt daar nu verandering in. Het wordt vanaf oktober gebouwd aan het Kanaaldok ter hoogte van de Tijsmanstunnel. Op het terrein, van zo’n 10.000 m2 groot, zal ook CNG en elektrisch kunnen worden getankt.

Momenteel zijn er in de regio Vlaanderen-Nederland iets meer dan vijf schepen die op LNG kunenn varen. Na tien jaar hoopt Engie zo’n 25 binnenvaartschepen te ontvangen, elk voor zo’n 500 ton LNG per schip per jaar.

Engie investeert zelf 6,5 miljoen euro voor de bouw van de installatie. Het Havenbedrijf draagt de hervestigingskosten voor de vorige concessionaris, goed voor zo’n 2,5 miljoen euro.