VLM gaat mogelijk vluchten schrappen op luchthaven Deurne

Gert Wesselaers, Olivier Coenen en Paul Buekenhout: voorzichtig hoopvol over VLM. Foto: Dirk Kerstens

VLM gaat mogelijk vluchten schrappen op luchthaven Deurne

Print
Deurne -

Nog voor het eind van deze maand zal het nieuwe management van het amechtige VLM (FlyVLM) al zijn bestemmingen doorlichten en desgevallend beslissen of er geschrapt worden.

Dat kregen de vakbonden gisteren te horen tijdens een onderhoud met de directie van de op Deurne gevestigde luchtvaartmaatschappij.

Voor de vakbonden was het onderhoud met het volledige managementteam verhelderend. “Een open en naar onze mening ook eerlijk gesprek. Dit was ons eerste contact sinds januari en meteen ook de eerste bespreking met het nieuwe management dat in januari is aangetreden”, aldus de secretarissen Paul Buekenhout (LBC), Olivier Coenen (ACLVB) en Gert Wesselaers (BBTK) na afloop van het vijf kwartier durende gesprek.

Aanleiding was het feit dat de lonen van maart met enige vertraging werden uitbetaald. “De komende negentig dagen zullen cruciaal zijn, maar wij hebben de indruk dat nu mannen aan het roer staan die met beide voeten op de grond staan én die transparantie willen geven. Het verlies van vorig jaar zou 12,9 miljoen euro bedragen. Zij gaan nu uit van een financieel realistische benadering en willen nog deze maand elke vluchtroute apart nauwkeurig bekijken en een kosten-batenanalyse maken. De vorige directie lanceerde alles op basis van nattevingerwerk. De managers zijn bovendien mensen die weten wat vliegtuigen zijn én die ervaring hebben met herstructureringen. Tegelijk heeft VLM toch nog acht eigen vliegtuigen die een belangrijk kapitaal op zich zijn. Hoopvol is dat de bezettingsgraad is gestegen en dat de in januari begonnen routes vanaf Friedrichshafen rendabel zijn.”

Maximaal behoud

De nieuwe algemeen directeur Hamish Davidson bevestigt dat VLM voor loodzware beslissingen staat en dat er “verlies” werd gemaakt. “Maar er zijn ook belangrijke groeicijfers. In oktober vlogen we met een gemiddelde bezettingsgraad van amper 37,8% of 8.800 passagiers. Vorige maand was dat gestegen tot meer dan 50% en meer dan 14.000 passagiers. We zijn in een extreem moeilijke situatie aangetreden maar we werken er keihard aan. We zullen de komende twee weken alle vluchtroutes analyseren en beslissingen nemen. We willen een maximum aan personeel behouden.”

Davidson ontkent het gerucht dat het nieuwe management mede-eigenaar zou geworden zijn in de maatschappij.