2.200 werknemers minder bij NMBS eind 2018

Foto: BELGA

Bonden en directie bereiken ontwerpakkoord

2.200 werknemers minder bij NMBS eind 2018

Print

Bij de spoorwegen hebben de bonden en directie vorige week een ontwerpakkoord bereikt dat uitgaat van zowat 2.200 minder werknemers eind 2018. Dat bevestigen de toplui van de Franstalige en Nederlandstalige vleugel van de socialistische spoorbond, nadat Le Soir en L’Avenir woensdag over het akkoord hadden geschreven.

“Een ontwerp van sociaal akkoord werd op 2 maart gesloten bij de NMBS”, bevestigt Michel Abdissi, topman van CGSP Cheminots. “Vergeleken met het ontwerp dat we eind 2015 verworpen hebben, is het aantal aangekondigde afvloeiingen lager, maar het statuut van het personeel dat zal aangeworven worden, is onzeker.”

Minimaal 31.765 werknemers

Het protocolakkoord tussen de directies van NMBS, Infrabel, hun HR-entiteit HR-Rail en de vakbonden werd op 2 maart overeengekomen, en de twee dagen nadien aangepast in het sturingscomité. De tekst voorziet minimaal 31.765 werknemers bij de spoorwegen op 31 december 2018, bevestigt Abdissi. Dat betekent zowat 2.200 banen minder. De NMBS zou dan minstens 18.392 werknemers tellen, Infrabel 11.009 en HR-Rail 728. Zowat 900 personen blijven beschikbaar voor de filialen zoals B-Logistics.

In vergelijking met het eind vorig jaar verworpen voorstel zijn er volgens Abdissi verschillende punten verwijderd en andere aangepast. “We hebben beslist het voor te leggen aan de leden omdat er volgens ons geen aanpassingen meer mogelijk zijn.”

Kleiner banenverlies

Voornaamste element is het kleinere banenverlies. “In december werd een vermindering met 6.000 banen voorzien, via 10.000 pensioneringen en 4.000 aanwervingen. Vandaag gaat het om 2.200 tot 2.300 banen minder. Maar waar we de vorige keer over voltijdse equivalenten spraken, gaat het nu over het aantal werknemers. Niets zegt dat de nieuwe aanwervingen voltijdsen zullen zijn.” Volgens Abdissi zijn de 31.765 werknemers enkel gegarandeerd indien de regering de dotatie niet verder verlaagt.

Regio’s

Abdissi legt de tekst donderdag voor aan de vakbondssecretarissen in de verschillende regio’s. Elke regio zal een standpunt moeten innemen en vervolgens zal de vakbond tijdens een nog vast te leggen vergadering beslissen of ze het protocolakkoord aanvaardt of verwerpt. Ludo Sempels van ACOD Spoor voegt toe: “Het wordt voorgelegd aan de basis.”

De Franstalige christelijke spoorbond legt de tekst volgende week voor aan de leden, aldus Le Soir.

Volgens de krant voorziet het protocolakkoord ook een vereenvoudiging van het premiesysteem en de loonsvoordelen, met de garantie dat de wijzigingen niet aan de koopkracht van de werknemers raken.

In januari werd er, uiteindelijk enkel door de Franstalige spoorbonden, nog twee dagen gestaakt bij het spoor, nadat overleg over een nieuwe cao was afgesprongen in december. De achterban pikte de maatregelen niet die de spoortop wil doorvoeren om onder meer de productiviteit op te trekken, terwijl NMBS en Infrabel het met minder personeel zullen moeten stellen.