Fit & Gezond

Nieuwe campagne moet vrouwen aanzetten tot ‘zelfonderzoek’

Check je borsten, voor ze weggehaald worden

Print

‘Check je borst, voor ze weggehaald wordt’. Met die nieuwe, Duitse campagne, toegespitst op sociaalwerksite Facebook, wil de stichting Pink Ribbon vrouwen aanzetten om vaker hun borsten te onderzoeken.

Een ietwat pikante foto op Facebook geplaatst? De kans is groot dat de prent al snel verwijderd wordt door het beheer. En net van die strenge regels maakt de stichting tegen borstkanker Pink Ribbon in Duitsland nu gebruik om hun nieuwe campagne ‘Check je borst, voor ze weggehaald wordt’ onder de aandacht te brengen. “We gebruiken het strenge beleid van Facebook en Instagram om iets goeds te bereiken. Als de foto’s of het filmpje verschijnen in het nieuwsoverzicht, worden ze uitvoerig bekeken en gedeeld”, staat te lezen op de website van Pink Ribbon. “Al snel zullen ze verwijderd worden door de beheerders van Facebook omdat ze 'ongepast' zijn. En dat is nu net de boodschap: Als je niet snel genoeg je borsten laat controleren, moeten ze misschien wel weggehaald worden. Met de campagne willen we vrouwen bewustmaken van het nut van een zelfonderzoek van de borsten. Als je je borsten vaak controleert op knobbeltjes of onregelmatigheden, kan kanker sneller opgespoord worden. Hoe vroeger we erbij zijn, hoe beter het te behandelen is.”

Sociale media

Maar de campagne wil meteen twee vliegen in een klap slaan. "We willen een einde maken aan de strenge censuur op sociale media. Een blote borst op Facebook of Instagram zal ervoor zorgen dat borstkanker bespreekbaar wordt. Vandaag zit het onderwerp nog te veel in de taboesfeer en dat is voor een deel te wijten aan hun strenge beleid." 

NIET TE MISSEN