© vzw Emmaüs

Ziekenhuis vreest voor verkeerschaos in buurt R6

De directie van het AZ Sint-Maarten in Mechelen maakt zich ernstig zorgen over de timing voor de bouw van twee viaducten op de R6. Die geraken nooit klaar voor de opening van het nieuwe ziekenhuis, wat voor nog meer verkeerschaos zal zorgen.

Sven Van Haezendonck

Eind vorige maand maakte Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) bekend dat Vlaanderen zo’n 15 miljoen euro vrijmaakt voor fly-overs op de kruispunten van de R6 met de Antwerpse- en de Liersesteenweg. Dat laatste kruispunt in Sint-Katelijne-Waver ligt vlakbij de site waar de nieuwe campus van het AZ Sint-Maarten wordt gebouwd.

“Ik was verheugd te horen dat er eindelijk schot in de zaak komt. Het project is erg belangrijk voor de ontsluiting van ons ziekenhuis dat in oktober 2018 opent”, zegt algemeen directeur Jan Ennekens. Eén probleem: die viaducten zullen nooit klaar zijn tegen dan. Dat blijkt uit een vraag van Vlaams parlementslid Marc Hendrickx (N-VA), eveneens eerste schepen in Mechelen, aan de bevoegde minister.

"Serieus in de problemen"

De uitvoering van de werken zou pas in de loop van 2017 kunnen starten, én neemt naar schatting drie jaar in beslag. “Ik ga heel duidelijk zijn, we zijn daar niet mee opgezet. De openingsdatum van ons nieuwe ziekenhuis is genoegzaam bekend bij de overheid. Volgens de huidige planning zullen wij zeker twee jaar serieus in de problemen zitten qua verkeersdruk”, vertelt Ennekens.

Als voorbeeld haalt de directeur het milieueffectenrapport aan, dat al werd opgemaakt in 2007, acht jaar geleden dus. Daaruit blijkt dat het nieuwe ziekenhuis elke dag voor 3.000 in- en 3.000 uitgaande autobewegingen zal zorgen van patiënten, bezoekers, personeelsleden en leveranciers. Allemaal extra verkeer. “En het is nu al aanschuiven op de R6. Je moet ’s morgens maar eens gaan kijken. Ik roep de bevoegde overheden dus op om spoed te zetten achter dit project”, stelt Jan Ennekens.

"Misschien de werken faseren?"

Ondertussen vraagt de directeur zich af welke maatregelen nodig zijn om een verkeersinfarct op de R6 en omgeving te voorkomen. “Ik heb daar zelf geen pasklare oplossing voor. Misschien de werken faseren?” De Vlaamse overheid gaf eerder al aan dat de R6, de Antwerpsesteenweg (N1) en de Liersesteenweg (N14) tijdens de werken in gebruik blijven. Beperkte verkeersonderbrekingen zijn wel mogelijk, en ook de fasering wordt verder uitgewerkt. Het ziekenhuis en andere belangrijke werkgevers en partijen in de omgeving worden ook betrokken bij maatregelen om de hinder te beperken.

Of die maatregelen volstaan, is zeer de vraag. Eerste schepen Marc Hendrickx engageert zich om met het stadsbestuur de druk op de ketel te houden. De Vlaamse overheid draagt veertig procent van de kosten die nodig zijn om op de Liersesteenweg een nieuw kruispunt met verkeerslichten aan te leggen. Dat moet het nieuwe ziekenhuis op Roosendaelveld ontsluiten.

Aangeboden door onze partners

Meest gelezen

Vastgoed

Jobs in de regio