"Nooit meer diëten": zo eet je gezonder op het werk

Foto: *

Food

"Nooit meer diëten": zo eet je gezonder op het werk

Print
Na het succes van haar eerste boek, "Nooit meer diëten", komt voedingsdeskundige Sandra Bekkari met een tweede deel. Daarin focust ze opnieuw op een gezonde en evenwichtige levensstijl en geeft ze naast concrete tips om gezonder te eten ook eenvoudige en gezonde recepten.

Sandra Bekkari ontwikkelde in 2008 de 'Sana'-methode, die focust op gezond leven in plaats van diëten. In haar eerste boek leerde ze hoe je jezelf in zeven stappen een gezond voedingspatroon kan aanleren, waardoor een dieet overbodig wordt. Haar tweede 'Nooit meer diëten'-boek focust vooral op de moeilijke momenten, waarop je sneller geneigd bent om toe te geven aan een snelle (en ongezonde) hap.

Overdag op het werk is het bijvoorbeeld niet altijd zo eenvoudig om gezond te eten, zeker niet als grootkeukenkost of snoepautomaten tot de orde van de dag behoren. Met deze tips (en een beetje planning) zorg je ervoor dat je toch gezond eet.

- Start je dag met een gezond ontbijt. Dit is cruciaal om de werkdag fit door te komen en om gemakkelijker gezonde keuzes te maken tijdens de dag. Als je ’s ochtends het ontbijt overslaat of de dag start met snelle suikers, zal je veel sneller grijpen naar extraatjes.

- Neem steeds twee gezonde tussendoortjes mee naar het werk. Dit helpt je om te weerstaan aan allerlei suikerrijke verleidingen.

- Kook de avond vooraf een extra portie en neem de rest mee als lunchgerecht. Pimp je restjes door bijvoorbeeld wat kerstomaatjes, erwtjes en noten toe te voegen aan je restje quinoa. Dit in combinatie met wat verse kruiden en een lekkere olijfolie of vinaigrette zorgt ervoor dat je in geen tijd een gezonde meeneemlunch klaar hebt.

- Zorg ervoor dat je altijd wat rauwe groenten zoals worteltjes, radijsjes of kerstomaatjes in huis hebt. Een lunchbox zonder groenten is echt geen goed idee. Ook soep is ideaal om mee te nemen, zowel als tussendoortje als voor bij de lunch. Van groentesoep kan je nooit te veel eten

- Zet je glas water steeds klaar op je bureau of ergens in het zicht op je werkplek. Drink voldoende water goed verspreid over de dag, zo’n glas per anderhalf uur is een goed gemiddelde. Water kan je ook pimpen: voeg er eventueel wat schijfjes limoen, sinaasappel en verse muntblaadjes aan toe.

- Heb je echt geen tijd of niet voldoende in huis om een gezonde lunch klaar te maken? Ga dan tijdens je lunchpauze op zoek naar de gezondste alternatieven. Er zijn meestal wel wat gezonde opties te vinden, zoals een salade- of soepbar in de buurt. Als er in de buurt van je werkplek een supermarkt is, kan je ook daar een aantal gezonde ingrediënten zoals avocado, tomaat, rucola en wat mozzarella kopen. Tijdens je lunchpauze mix je de ingrediënten door elkaar en je hebt al snel een lekkere maaltijd!


- Neem de tijd om ’s middags rustig te eten en eet liever niet aan je bureau. Je bent dan niet alleen minder ontspannen, maar je zal ook te snel eten, wat niet bevorderlijk is voor de spijsvertering. Onbewust eten zorgt er ook voor dat je minder snel voldaan bent, waardoor je meer eet.


-  Heb je vaak meetings of vergaderingen? Stel je werkgever dan eens voor om soep, fruit en noten te voorzien of bijvoorbeeld volkorenwraps met veel groenten in plaats van die lege sandwiches die je een half uur later al een dip bezorgen, wat je concentratie en productiviteit zeker niet ten goede komt.

"Nooit meer diëten, deel twee" is uitgegeven bij Borgerhoff en Lamberigts en kost 24,95 euro.

NIET TE MISSEN