Filmpje protesteert tegen ‘plofkippen’ van McDonald’s

Foto: Wakker Dier

Food

Filmpje protesteert tegen ‘plofkippen’ van McDonald’s

Print
De Nederlandse dierenrechtenorganisatie Wakker Dier heeft een campagnefilmpje gemaakt met vier kippen in de hoofdrollen. De bewuste video moet de aandacht vestigen op het feit dat fastfoodketen McDonald’s met zogenaamde ‘plofkippen’ werkt en mensen aanzetten om geen kipnuggets te kopen voor hun kinderen.

De vier ‘plofkippen’, een term voor snelgroeiende kippen die speciaal gekweekt worden voor de vleesproductie, zijn een parodie op de kleine stukken speelgoed die als verrassing bij een Happy Meal zitten. Ze hebben elk een naam die verwijst naar de onverantwoorde manier waarop kippen, bestemd voor de keten, worden grootgebracht.

“Stop de plofkip bij McDonald's”, luidt de boodschap. Die moeten Fatty (een verwijzing naar de snelle groei van de kippen), Cripple (omdat het snelle kweekproces de kippen kreupel maakt ), Puffy (omdat de dieren niet goed tegen de warmte kunnen) en Blisty (omdat ze zo dicht op elkaar leven waardoor ze zweren op hun poten krijgen) helpen over te brengen. Want de stukjes kip in de Happy Meal, komen absoluut niet van happy dieren.

Het filmpje staat sinds woensdag op de Facebook-pagina van Wakker Dier en is inmiddels al meer dan 103.000 keer bekeken.

 
Plofkipjes bij McDonald's

Cripple, Fatty, Puffy en Blisty: ze zijn allemaal te vinden in het plofkipnuggets Happy Meal van McDonald's. Help je mee om alle klanten van McDonald’s te waarschuwen voor plofkipnuggets? Stuur ‘m door en samen stoppen we de plofkip bij McDonald's! Lees meer op http://bit.ly/1PGpR9E

Geplaatst door Wakker Dier op woensdag 17 februari 2016
NIET TE MISSEN