© Wakker Dier

Filmpje protesteert tegen ‘plofkippen’ van McDonald’s

De Nederlandse dierenrechtenorganisatie Wakker Dier heeft een campagnefilmpje gemaakt met vier kippen in de hoofdrollen. De bewuste video moet de aandacht vestigen op het feit dat fastfoodketen McDonald’s met zogenaamde ‘plofkippen’ werkt en mensen aanzetten om geen kipnuggets te kopen voor hun kinderen.

vwh

De vier ‘plofkippen’, een term voor snelgroeiende kippen die speciaal gekweekt worden voor de vleesproductie, zijn een parodie op de kleine stukken speelgoed die als verrassing bij een Happy Meal zitten. Ze hebben elk een naam die verwijst naar de onverantwoorde manier waarop kippen, bestemd voor de keten, worden grootgebracht.

“Stop de plofkip bij McDonald's”, luidt de boodschap. Die moeten Fatty (een verwijzing naar de snelle groei van de kippen), Cripple (omdat het snelle kweekproces de kippen kreupel maakt ), Puffy (omdat de dieren niet goed tegen de warmte kunnen) en Blisty (omdat ze zo dicht op elkaar leven waardoor ze zweren op hun poten krijgen) helpen over te brengen. Want de stukjes kip in de Happy Meal, komen absoluut niet van happy dieren.

Het filmpje staat sinds woensdag op de Facebook-pagina van Wakker Dier en is inmiddels al meer dan 103.000 keer bekeken.

NIET TE MISSEN