Treinen rijden niet stipter maar tickets zijn toch duurder

Foto: BELGA

Treinen rijden niet stipter maar tickets zijn toch duurder

Print

Tot nu mocht de NMBS haar prijzen niet verhogen als de treinen niet stipt genoeg reden. Tot nu, want in een ontwerp van het nieuwe beheerscontract dat De Morgen kon inkijken staat dat de tarieven van de treintickets niet langer gekoppeld zijn aan de stiptheid.

De voorbije tien jaar ging de inflatie met 21 procent de hoogte in, de treintickets werden in diezelfde periode slechts 6 procent duurder. Dat komt omdat er geen prijsstijging mocht komen zolang de treinen niet stipter reden. “Maar daardoor wordt de NMBS uitgehongerd”, zei Jo Cornu daar al over. De spoorbaas pleitte er al langer voor om de tarieven los te koppelen van de stiptheid.

In het nieuwe beheerscontract 2016-2020 van de openbare vervoersmaatschappij - dat minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) binnen twee weken zal voorstellen - zou Cornu nu zijn zin krijgen. Zou, want de versie die De Morgen kon inzien, was nog maar een voorlopig ontwerp. “Dit plan is 0,0 procent definitief”, aldus de minister in de krant.

De tickets zullen echter niet in één klap vijftien procent duurder worden. Zo zal een werkabonnement de komende vier jaar vier procent per jaar mogen opslaan, een schoolabonnement twee procent. Dat is wel zonder de inflatie gerekend. Voor de andere formules krijgt Cornu als enige beperking opgelegd dat de prijzen maximaal twee keer per jaar mogen veranderen.

Terugbetalen

In het nieuwe beheerscontract zou ook nog staan dat de reiziger de helft van zijn ticket terugbetaald krijgt als zijn trein een half uur of meer vertraging heeft en dat loketten alleen open blijven indien dat “economisch gerechtvaardigd” is.

Reizigersvereniging TreinTramBus reageert ontgoocheld. “De prijzen gaan omhoog, zonder dat de kwaliteit beter wordt”, zegt woordvoerder Jan Vanseveren.

.

Nu in het nieuws