Antwerp Airport: “Grote luchthavens zitten (bijna) vol, toekomst is aan ons”

Steeds meer mensen kiezen ervoor om het vliegtuig te nemen vanop de luchthaven in Deurne. Vorig jaar noteerde de luchthaven een verdubbeling van het aantal passagiers tot ruim 220 000. In de toekomst verwacht de luchthavenleiding tot wel 500.000 reizigers per jaar. Ondertussen onderhandelt Antwerp Airport met een nieuwe luchtvaartmaatschappij en komt er binnenkort een klachtenformulier online.

doro, cwil

Met een verwachte verdubbeling van het aantal passagiers in Europa tegen 2030, ziet de toekomst er goed uit voor de regionale luchthavens. “Londen Heathrow kan een stijging van het aantal passagiers bijvoorbeeld niet meer aan. En Brussels Airport heeft niet veel marge meer. Een verdubbeling van het aantal passagiers zit er voor de grote luchthavens volgens mij gewoon niet in”, zegt Marcel Buelens, directeur van luchthavenuitbater Egis.

“Er is dus een belangrijke rol weggelegd voor de regionale luchthavens. Niet zozeer om de concurrentie aan te gaan, maar om bepaalde vluchten en bestemmingen korter bij de klant te brengen. Dit jaar mikken we in Deurne op 270.000 passagiers en daarna gaan we richting de 500.000 vermoed ik, al zal dat nog wel een paar jaar duren.”

Klachten

Ondertussen onderhandelt Antwerp Airport met een nieuwe luchtvaartmaatschappij. De gesprekken zouden in de laatste lijn zitten. Buelens bevestigt ook dat VLM Airlines nu zondag stopt met vluchten van Deurne naar Genève. “Maar een andere luchtvaartmaatschappij zal die vluchten vanaf 14 maart overnemen.”

De luchthaven gaat weldra ook een klachtenformulier op zijn website publiceren nadat het aantal klachten in Deurne van 36 in 2014 naar 514 in 2015 steeg. Dat komt door de invoering van toeristische vluchten in april 2015. “Buurtbewoners kunnen dan de categorie doorgeven waarover ze een klacht hebben, bijvoorbeeld over geluidsoverlast of over geurhinder. Wij willen die klachten binnen de 48 uur beantwoorden.”

“We hebben de mensen van de luchthaven London City Airport uitgenodigd om uit te leggen hoe je het best communiceert met je buurtbewoners. Daar hebben we het idee voor een klachtenformulier aan overgehouden. We kunnen iets van London City Airport leren, want zij hebben maar 98 klachten per jaar en de eerste huizen liggen er op honderd meter van de luchthaven.”

Nu in het nieuws