Haven

Nieuwe baas voor scheepshersteller

Print

Twee jaar na de (door-)start van scheepshersteller Antwerp Dry Docks (ADD) worden de bordjes er volledig verhangen: Engine Deck Repair (EDR) neemt alles over van de andere aandeelhouders.

Volgens EDR-directeur Stijn Van Doninck werd maandag de laatste – en met 51 procent de belangrijkste – vennoot, Brabo (Cleaning Company), uitgekocht. Vorige week al verkochten ook Navitec en Roll-iT (Aertssen-Ivens) hun belang van elk zowat 16 procent in het laatste herstellingsbedrijf-met-dokken voor zeeschepen in de Antwerpse haven.

ADD ging officieel op 20 maart 2014 van start na een maandenlange strijd om de toewijzing van het failliete Antwerp Ship Repair. En dat was dan zelf de doorstart van een lange aftakelingsreeks.

Herstel in fasen

“Vorig jaar was een goed jaar voor de scheepsherstelling”, aldus EDR-topman Stijn Van Doninck. “En we willen die activiteit verderzetten. Maar er zijn investeringen nodig om de productiviteit op te drijven. De dringendste uitdagingen zijn de verontreiniging aanpakken, gebouwen afbreken en nieuwe gebouwen en werkhuizen zetten. Een ingenieursbureau is nu een nieuwe studie aan het finaliseren. Concrete sommen vooropstellen heeft dus geen zin. Wel is duidelijk dat we dit gefaseerd zullen doen over minstens 3 à 5 jaar. We zullen tevens verder moeten diversifiëren naar alles wat vaart. Vorig jaar deden we vooral containerschepen en tankers maar ook schepen van Deme.”

EDR heeft nu een 90-tal mensen in dienst en heeft zijn hoofdkwartier op Kaai 702 aan het Delwaidedok. Na de verhuizing van MSC naar het Deurganckdok zal EDR dan intrekken in de huidige ADD-gebouwen.

Lees er dinsdag meer over in Gazet van Antwerpen