“Het grootste argument tegen de uitbreiding van de haven met het Saefthingedok is toch wel de mobiliteit”

Foto: BELGA

“Het grootste argument tegen de uitbreiding van de haven met het Saefthingedok is toch wel de mobiliteit”

Print

De Antwerpse haven heeft absolute records gebroken. Nooit was de overslag groter dan in 2015. Iedereen die in of voor de haven werkt mag trots zijn op deze prestatie. Het is niet niks om de best presterende haven van West-Europa te zijn. Maar heel lang kunnen de havenmedewerkers niet blijven feesten. Ze staan immers voor belangrijke uitdagingen.

Deze cijfers bewijzen ongetwijfeld dat de investeringen die de voorbije jaren zijn gedaan de juiste waren. De aanleg van het Deurganckdok en de bouw van de Kieldrechtsluis hebben deze groei ontegensprekelijk mee mogelijk gemaakt. De uitdieping van de Schelde heeft bovendien veel meer grote rederijen en schepen aangetrokken.

De havenarbeiders leiden uit deze cijfers ook graag af dat ze goed bezig zijn, dat de wet-Major blijkbaar zo slecht niet is en dat er dus best niet aan gemorreld wordt. Dat laatste blijft natuurlijk een discussiepunt, maar in ieder geval tonen deze cijfers aan dat onze haven goed functioneert. Europa vraagt een wijziging van het systeem, maar als we de arbeidsregels in de haven veranderen, kunnen we dat best doen in overleg met de havenbonden. Een systeem werkt immers pas echt goed als het een draagvlak heeft bij alle mensen die erin meedraaien. Blijven zoeken naar een consensus is de boodschap.

De havenbonzen gebruiken deze cijfers dan weer graag om te pleiten voor de uitbreiding van de Antwerpse haven, meer bepaald voor de aanleg van het Saefthingedok. De groei moet immers worden bestendigd, de grote rederijen hebben perspectief nodig. Een uitbreiding lijkt dus logisch. Toch is enige voorzichtigheid geboden. De aanleg van zo’n dok is een enorme investering en er zijn wel een aantal onzekere factoren die die investering ter discussie kunnen stellen. Wat gebeurt er met de Chinese economie bijvoorbeeld? Als die de dieperik ingaat, kan dat zware gevolgen hebben voor de Antwerpse haven. Bovendien zijn de rederijen die de haven doen draaien machtige wereldspelers die vaak allianties aangaan om nog machtiger te worden. Hoeveel grip kan het havenbestuur krijgen op die grote spelers? Als rederijen als Maersk en MSC beslissen dat ze beter af zijn op een andere plek, wie zal ze dan tegenhouden?

Maar het grootste argument tegen de uitbreiding van de haven met het Saefthingedok is toch wel de mobiliteit. Zal Antwerpen erin slagen om de miljoenen containers die er dan zouden bijkomen veilig en zonder al te veel vertraging naar het hinterland te krijgen? Het Deurganckdok is nog niet in gebruik en we staan al uren stil. Wat als er nog eens tienduizenden vrachtwagens bijkomen?

Laten we deze recordcijfers met veel gedruis en enthousiasme vieren. De haven is de motor van onze economie en heel zeker het economische paradepaardje van Vlaanderen en België. Laten we dat vooral zo houden door geen ondoordachte plannen te maken en uit te voeren.

MEEST RECENT