© STUDIO DOTT

Fietsers klagen in proefproject over onduidelijke infrastructuur

Veertig fietsers hielden een maand lang hun ogen open en gaven hun ervaringen via een applicatie door. Zo werden 102 opmerkingen doorgestuurd en uitgezet op een interactieve kaart van Antwerpen. De deelnemers stoorden zich vooral aan de infrastructuur en de auto’s.

Sacha Van Wiele

Het initiatief past in een Europees onderzoeksproject naar het inzetten van software om aan stadsparticipatie te doen. Het werd uitgevoerd door Dries De Roeck van productontwikkelaar Studio Dott.

“We wensten een applicatie te testen en te kijken of het een instrument kan zijn in het verhogen van de participatie van de bewoners in de stad”, zegt De Roeck.

Het onderzoeksonderwerp werd aangedragen door het participatieplatform Antwerpen aan ’t Woord en de fietsblog Antwerpenize.

Veertig fietsers deden in oktober mee aan het onderzoek. Ze gaven samen 102 opmerkingen over hun fietservaring in Antwerpen, zowel positieve als negatieve.

De fietsers gaven 6,8 op 10 als gemiddelde score aan hun fietservaring. Bijna 9 op de 10 fietsers gebruikt de tweewieler in hun woon-werkverplaatsingen. 66 procent doet dit om boodschappen te doen en voor de helft is fietsen een hobby of een manier om naar een afspraak te rijden.

Aangename en onaangename plekken

De deelnemers werd gevraagd om zowel de aangename als onaangename plekken om te fietsen door te geven. Er kwamen 27 aangename plekken binnen, zoals de brug van de Noorderlaan, de Mercatorstraat, de Rubenslei, het Ringfietspad en het wegdek van het Singelfietspad. 75 plaatsen zijn volgens de fietsers dringend toe aan verbetering, zoals de as Quellinstraat-De Coninckplein of Park Spoor Noord, de Belgiëlei, de Turnhoutsebaan en de grote invalswegen.

Top drie ergernissen

De top drie van zaken waaraan fietsers zich ergerden: slecht ontworpen infrastructuur die tot gevaarlijke situaties leidt, slecht wegdek en fout geparkeerde wagens die de doorgang van de fietser blokkeren of bemoeilijken.

Interactieve kaart

Al deze reacties, bedenkingen, foto’s en inzichten werden verzameld op een interactieve kaart. Daarbij is in één oogopslag te zien waar de problemen zijn, maar ook waar de fietser comfortabel kan rijden. “Dit was zeker een boeiend project en toont de nood aan goede data”, zegt Wijns.

De Roeck ervaart dat er nog wel wat werk nodig is om een goede applicatie te ontwikkelen die kan worden ingezet voor het verhogen van de participatie. “Nu waren er nog te veel handelingen nodig”, stelt hij vast.

Bekijk hier de interactieve kaart

CITTA

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio