© sst

Blue Monday is onzin, maar dit kan je er aan doen

Vandaag is 'Blue Monday', de meest depressieve dag van het jaar. Een marketingverzinsel in opdracht van een televisiezender, maar de mythe gaat toch al een aantal jaren mee. Wat is er van 'Blue Monday' en wat kan je er aan doen?

tib

Het weer is niet top, de nieuwjaarsvoornemens zijn gesneuveld, het einde van de maand is nog ver en dus wordt het financieel wat krap, het motivatieniveau staat niet op het hoogste peil en de bereidheid om actie te ondernemen is niet hoog. Ziedaar de factoren waarmee de Britse psycholoog Cliff Arnall een formule opstelde die de derde maandag van januari als meest depressieve dag van het jaar aanwees. Volgens verschillende bronnen maakte Arnall die formule niet eens zelf, maar werd het werk gedaan door een reclamebureau en kreeg Arnall geld van de Britse televisiezender Sky Travel om zijn naam aan het concept 'Blue Monday' te verbinden. Want wie zich blue voelt, gaat dromen van vakantie en dat is voor de zender geen slechte zaak.

Maandag rotdag

Na een rondvraag van uitzendbureau Tempo Team bij 1.000 werknemers blijft ook weinig over van de 'Blue Monday'-mythe, want bijna de helft van de werknemers zeggen dat ze zich evengoed depri voelen op het werk in november (42%), december (39%) en januari (38%), maanden met korte dagen en doorgaans grauw weer. Toch zegt één op twee werknemers zich het vaakst depressief te voelen op maandag. Op een verre tweede plaats komt dinsdag (17%) en donderdag (14%). De favoriete werkdag van de Belg is vrijdag.

"Werken heeft naast een ontplooiend ook een verplichtend karakter", zegt professor arbeidspsychologie Hans De Witte van de KULeuven. "In het weekend beschikken we over een zeer grote vrijheid. Net na het weekend, op maandag, moeten we opnieuw rekening houden met een takenpakket, opdrachten of afspraken. Op dat moment neemt het verplichtend karakter van werken misschien iets meer de bovenhand. Naarmate de week vordert ontdekt men de voldoening die werken met zich meebrengt en krijgt het ontplooiend karakter waarschijnlijk weer het overwicht’.

Hoe overleef je een deprimaandag?

De beste remedie tegen neerslachtigheid is volgens de ondervraagden een snipper- of baaldagje nemen (35%), eens goed uitslapen (34%) of de depridag gewoon laten voorbijgaan. Een kwart vindt heil in beweging door regelmatig te sporten (26%) of een wandeling maken tijdens de middag (23%). Ook voldoende licht, een leuke werkomgeving en motivatie van collega's en leidinggevenden kan helpen.

Snipperdag. Neem vaker vrij op maandag, zo heb je een korte vakantie of verlengd weekend van drie dagen. Rusten. Slaap voldoende, zodat je op maandag uitgerust bent. Drink niet te veel alcohol zodat ook de kwaliteit van je slaap goed is. Bewegen. Beweeg regelmatig een half uur. Zo komt endorfine vrij die ervoor zorgt dat stresshormonen afgebroken worden en dat je je een stuk vrolijker voelt. Licht. Zorg voor voldoende licht, grauwe dagen maken somber en triest. In de winter vertrek je naar je werk wanneer het donker is en kom je thuis als het alweer donker is, maak daarom overdag een wandeling in de buitenlucht. Leuke werkomgeving. Zorg voor een gezellige middagpauze, want ook je collega’s kunnen last hebben van een deprimaandag. Zet daarom wat muziek op (en zing uit volle borst mee) en lunch samen. Elkaar motiveren. Denk er aan dat iedereen wel eens een baaldag heeft. Schenk daarom extra aandacht aan collega’s die er wat neerslachtig bijlopen. Sla een opbeurend babbeltje en neem de tijd om naar hen te luisteren.

MEER OVER Fit & Gezond