Touring boos: “We zullen files zeker niet oplossen met beleid à la Brussel”

Print

Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (sp.a) vindt de besparingen op het openbaar vervoer buiten Brussel geen goed signaal voor de aanpak van de files. Dat stelt hij in een reactie op de filebarometer van Touring Mobilis waaruit blijkt dat de structurele files in 2015 pieken. De automobilistenvereniging noemt die reactie misplaatst. “De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet”, klinkt het.

“In Brussel blijven we continu investeren in het openbaar vervoer zodat de kwaliteit en de capaciteit van het aanbod verhoogt. De besparingen die de federale regering ingevoerd heeft bij de NMBS zullen de files zeker niet oplossen”, zegt minister Smet.

Tinder

“Meer wegen aanleggen is niet de oplossing. Nieuwe wegen zuigen alleen maar extra wagens aan. Als een derde van de 250.000 pendelaars die dagelijks Brussel in- en uitrijden zijn of haar wagen zou delen met andere pendelaars, zouden we al een heel pak minder autoverkeer hebben. We hebben vandaag de technologie voorhanden om mensen samen te brengen. Er moet een stimulerend beleid tussen de drie gewesten uitgewerkt worden. We hebben een ‘Tinder’ voor carpooling nodig”, pleit Pascal Smet.

Daarnaast moeten volgens de s.pa-minister ook de mensen uit hun wagen richting openbaar vervoer gedreven worden: “Investeren, zoals we in Brussel doen, in voldoende overstapparkings in de buurt van metro- en treinstations is daarbij essentieel.”

Spoornetwerk

In het verlengde daarvan vraagt minister Smet om de uitbouw van het S-netwerk in Brussel te versnellen. “Ik ben tevreden dat het metropolitaan spoornetwerk in Brussel van start is gegaan. Nu moet het vooruit gaan. Om een volwaardig alternatief te bieden voor de auto, zouden er minstens vier treinen per uur moeten zijn in de dertig belangrijkste Brusselse stations.” De Brusselse minister onderstreept het belang van duurzame investeringen in het openbaar vervoer.

Ten slotte pleit Pascal Smet voor een mobiliteitsvriendelijk alternatief voor de bedrijfswagens.

“De pot verwijt de ketel”

“We hebben zeker geen lessen te krijgen hebben van de Brusselse regering”, klinkt het in een persbericht van Touring op die reactie. “Iedereen die naar of door het Brussels Gewest rijdt kan aan den lijve het jarenlange wanbeleid in mobiliteit ondervinden. Bovendien wil deze minister niet eerst investeren in alternatieven, maar wel de pendelaar eerst het mes op de keel zetten door absurde infrastructuur en het knippen van wegen.”

“Waar blijft Brussel met de lichtsynchronisatie, met het doortrekken van de metro, met de ondertunneling van wegen eerst beloofd en dan weer afgeschoten. Waar blijven al die overstapparkings? In de laatste begrotingsbespreking heeft diezelfde Brusselse regering de uitbreiding van de metro geschrapt om budgettaire redenen. De pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Investeren in Brusselse mobiliteit? Waar dan? Niks van te zien.”

Touring vindt het vooral niet kunnen dat Brussel de andere overheden de schuld geeft van de mobiliteitsproblemen. “En dat terwijl ze er zelf al decennialang niet in slaagt op het probleem op een aanvaardbare manier op te lossen. Het is zeker niet met een mobiliteitsbeleid à la Brussel dat we de files zullen oplossen, besluit de automobilistenvereniging.

.

Nu in het nieuws