Lage-emissiezone: “Asociaal ten opzichte van wie tarief niet kan betalen”

Antwerps gemeenteraadslid Ferya Piryns (Groen). Foto: BELGA

Lage-emissiezone: “Asociaal ten opzichte van wie tarief niet kan betalen”

Print
Antwerpen -

De Antwerpse Groen-afdeling juicht dinsdag toe dat de lage-emissiezone in de Antwerpse binnenstad begin 2017 realiteit wordt. De partij plaatst echter kanttekeningen bij het systeem. Zo is het buiten beschouwing laten van de Antwerpse ring een gemiste kans, aldus Groen, en is het vragen van een vergoeding aan bestuurders van te oude en vervuilende wagens een “asociale maatregel” als er onvoldoende ondersteuning is voor wie dat niet kan betalen.

Groen-gemeenteraadslid Freya Piryns zegt dan wel te verwelkomen dat Antwerpen de eerste Belgische stad wordt met een lage-emissiezone (LEZ), maar de manier waarop de zone ingevoerd wordt, vertoont volgens haar toch “meerdere mankementen”. “Zo blijven vervuilende motorfietsen en scooters buiten schot, vallen de Antwerpse ring en de niet-centrumdistricten buiten het gebied en zou het plaatsen van roetfilters in oude dieselwagens beter financieel ondersteund moeten worden voor wie dat niet kan betalen”, stelt ze.

“Mensen die al helemaal niet meer met hun wagen in de LEZ kunnen rijden, hebben recht op gratis openbaar vervoer”, vindt Piryns bovendien. “Verder is het ook vreemd dat mensen die er bewust voor kiezen géén wagen te hebben, hier niet voor worden beloond. Het invoeren van de lage-emissiezone is het ideale moment om een experiment op te zetten rond een mobiliteitsbudget voor iedereen, zodat mensen zelf kunnen kiezen aan welke vervoersmiddelen ze dat geld besteden.”

.

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio