Fit & Gezond

Wat als fitnesscentra eerlijk waren?

Print
Begin januari schaffen veel mannen en vrouwen met goede voornemens zich een sportabonnement aan, maar een grote groep daarvan houdt de goedbedoelde sportprestaties niet lang vol. De Amerikaanse entertainmentsite Cracked legt in een ludiek filmpje het businessmodel van veel fitnesscentra bloot.

“We willen jou als klant”, zegt een oudere man die zichzelf voorstelt als Roger en eerlijke reclame maakt. Daarmee wil hij op een humoristische en sarcastische manier duidelijk maken hoe sportscholen inspelen op je goede voornemens en erin slagen om zo veel geld aan je te verdienen.

Roger staat naast mannen en vrouwen die zwoegen op fitnesstoestellen en licht toe hoe de centra opereren . “In een opwelling van (sporadisch) enthousiasme heb je je bij ons aangesloten. Ook al kom je niet vaak, je zal veel betalen om onze toestellen en onze ruimtes te mogen gebruiken. En als je al lid bent, vinden we wel een manier om je extra te doen betalen voor speciale lessen die we klinkende namen geven zoals ‘bootcamp’. We kunnen dat trouwens in een mooi lettertype aankondigen op onze site”, klinkt het.

“We maken het je bijna zo goed als onmogelijk om je vroegtijdig uit te schrijven. Ons contract staat vol voorwaarden. En zolang je ons geen boze mails stuurt of dreigt met gerechtelijke maatregelen, dan zullen we onze armspieren blijven trainen door met je bankkaart door de betaalterminal te swipen”, zegt Roger.

Tot slot heeft hij het over de foto’s van gespierde torso’s waarmee ze uitpakken op promotiemateriaal. “Jij moet geloven dat je dat lichaam in deze fitness kan bekomen. Schrijf je nu zeker in. Dan laten we een deel van de prijs, het inschrijvingsgeld dat we vorige week hebben bedacht en dus eigenlijk niet bestaat, gewoon vallen. Je denkt toch niet echt dat een account aanmaken en even richting kleedkamers wijzen honderd euro extra kost? Je moet wel gek zijn om je niet in te schrijven en een deel van je loon weg te gooien.”

NIET TE MISSEN