Dit is het meest misleidende product van 2015

Foto: Shutterstock

Food

Dit is het meest misleidende product van 2015

Print
De cranberries van Albert Heijn gaan met de twijfelachtige eer lopen van meest misleidende product van 2015 in Nederland. De prijs werd dan wel bij onze Noorderburen uitgereikt, de besjes liggen ook in onze supermarkten in de rekken. Voedselorganisatie Foodwatch vindt het vooral niet kunnen dat de supermarkt het product promoot als 'superfood' terwijl er heel wat toegevoegde ananassiroop in zit.

Voor de vijfde keer reikte Foodwatch het Gouden Ei uit, een award voor het meest misleidende product dat in de Nederlandse winkelrekken te vinden valt. Dit jaar gaat de prijs naar de cranberries van warenhuisketen Albert Heijn. Albert Heijn prijst de rode bessen aan als 'superfood', wat suggereert dat de besjes gezond zijn. Maar dat zijn ze niet, klinkt het bij Foodwatch. Het superfood bestaat voor 68 procent uit toegevoegde ananassiroop en maar voor 30 procent daadwerkelijk uit cranberries.

De supermarktketen heeft wel al aangekondigd iets te zullen gaan doen om de besjes gezonder te maken. "Dit product wordt midden 2016 vervangen door een biologische variant. Deze is gezoet met appelsap en kent de volgende verhoudingen: 60 procent cranberry, 39 procent appelsapconcentraat en procent zonnebloemolie", klinkt het in een mededeling.

Op de tweede plaats eindigden de koeken Liga melk-aardbei. Vorig jaar was Capri Sun Multivitamin kinderdrankje nog de slechtste van de klas. 

NIET TE MISSEN