Antwerpen toont nu dat het echt werk wil maken van een leefbare stad

Foto: DBA

Antwerpen toont nu dat het echt werk wil maken van een leefbare stad

Print

Het is nu zeker: vanaf 1 februari 2017 is de Antwerpse binnenstad een lage-emissiezone (LEZ). Oude, vervuilende auto’s komen er niet meer in, tenzij de bestuurders een fikse boete betalen. Het LEZ is een drastische maar noodzakelijke maatregel om de stad leefbaar te houden, maar heeft pas zin als er voldoende flankerende maatregelen worden genomen om de auto uit de stad te weren. En ook die zijn er. Antwerpen verzorgt zijn verkeersinfarct. Al is er meer nodig dan een lage-emissiezone om het ook echt te genezen.

Antwerpen volgt nu het voorbeeld van veel Europese steden die de luchtkwaliteit in hun centrum willen verbeteren. In België is het de eerste stad die een lage-emissiezone invoert. Antwerpen neemt dus het voortouw en toont nu dat het echt werk wil maken van een leefbare stad. Dat is positief voor de bewoners en voor het imago van de Metropool in binnen- en buitenland.

Maar Antwerpen zou Antwerpen niet zijn als er niet flink gezeurd zou worden. Zo wordt gevreesd dat vooral minder gegoede mensen het slachtoffer zullen worden van de maatregel. Vooral zij rijden met de oude auto’s die volgend jaar verboden zijn in het centrum. Het plan voorziet in sociale correcties, maar het is onvermijdelijk dat een aantal mensen hun oude bak van de hand moeten doen zonder dat ze zich een nieuwe auto kunnen permitteren.

Toch mag deze kritiek geen excuus zijn om niks te doen aan de luchtvervuiling in Antwerpen. Die is enorm en bedreigt de gezondheid van velen. De lage-emissiezone is een goed idee en het stadsbestuur pakt de zaken nu ook heel grondig aan. Zo zal de aankondigende campagne een jaar duren. En dat is goed. Het is heel belangrijk om voor een dergelijke ingreep een sterk draagvlak te creëren en iedereen voldoende te informeren.

Voor niet-bewoners zijn er ook steeds meer interessante alternatieven voor de auto. Na het succes van de tramlijnen naar Melsele en Merksem, is er nu ook een grote Park & Ride in Wommelgem. Er komen aan de rand van de stad extra parkeertorens. Er lopen onderhandelingen over een voorstadsnet voor de treinen, met veel frequentere verbindingen tussen Antwerpen en Kapellen in het noorden en Boom in het zuiden. Er komen ook Velostations buiten de Ring in de districten en de Antwerpse binnenstad wordt helemaal zone 30. Het kan niet anders of het aantal auto’s in het centrum vermindert en de kwaliteit van de lucht verbetert.

Vreemd dat het stadsbestuur intussen blijft vasthouden aan de parkings en de parkeerplaatsen in de stad vanuit de overtuiging dat “de auto zijn plaats moet hebben”. Alle bovenstaande initiatieven vallen moeilijk te rijmen met deze visie. Maar we zijn in ieder geval al een eind op de goede weg.

Al zal de lucht in Antwerpen pas echt zuiver worden als de lage-emissiezone kan worden uitgebreid. En als er een oplossing wordt gevonden voor de vermaledijde Antwerpse Ring. Maar dat is een werk van heel lange adem. Gelukkig heeft het bestuur daarop niet gewacht om deze maatregelen alvast te nemen.

.

Nu in het nieuws