Door 40 meter verder, boven de nieuwe tunnel, op te stijgen, zouden de toestellen boven Berchem al een pak hoger zitten en dus minder hinderen. Maar dat vergt 165 hectare natuurcompensaties.

Door 40 meter verder, boven de nieuwe tunnel, op te stijgen, zouden de toestellen boven Berchem al een pak hoger zitten en dus minder hinderen. Maar dat vergt 165 hectare natuurcompensaties. © wim hendrix

Een B-737 van JetairFly landt op Deurne. Door 40 meter verder te starten zouden de toestellen boven Berchem al een pak hoger zitten en dus minder hinderen. Maar dat vergt 165 hectare natuurcompensaties.

Een B-737 van JetairFly landt op Deurne. Door 40 meter verder te starten zouden de toestellen boven Berchem al een pak hoger zitten en dus minder hinderen. Maar dat vergt 165 hectare natuurcompensaties. © Joris Herregods

1 / 2
thumbnail: Door 40 meter verder, boven de nieuwe tunnel, op te stijgen, zouden de toestellen boven Berchem al een pak hoger zitten en dus minder hinderen. Maar dat vergt 165 hectare natuurcompensaties.
thumbnail: Een B-737 van JetairFly landt op Deurne. Door 40 meter verder te starten zouden de toestellen boven Berchem al een pak hoger zitten en dus minder hinderen. Maar dat vergt 165 hectare natuurcompensaties.

“Startbaan verleggen is onbegonnen werk”

Uitbater Egis wil de vliegtuigen op de luchthaven van Deurne boven de nieuwe tunnel laten starten, amper 40 meter verder. Dat las u gisteren in uw krant. “De afspraak is dat Vlaanderen dan 165 hectare natuurgebied moet compenseren. Probeer dat maar eens”, reageert de burgemeester van Borsbeek.

Paul verbraeken, jan stassijns

Burgemeester Dis Van Berckelaer (BbA) reageert sceptisch op het voorstel van Egis-topman Marcel Buelens dat gisteren in uw krant stond. “Evident zal dat zeker niet zijn. De startdrempel ‘meer naar Borsbeek’ opschuiven komt neer op meer naar het fort van Borsbeek. Dat heeft gevolgen voor de uitbating ervan, waarin we als gemeente toch heel wat investeren. Dat betekent ook dat de bomen daar nog korter moeten worden gehouden.”

“De eventuele problemen met lager vliegende vliegtuigen treffen volgens mij niet zozeer Borsbeek, maar vooral Boechout en Vremde. In Borsbeek gaan de klachten over de luchthaven vaak over randfenomenen, bijvoorbeeld over het laten knallen van buskruit om vogels af te schrikken.”

Compensatieafspraak

“Maar essentieel is dat er – naast de discussie met minister Weyts over de lengte van de startbaan – in 2012 compensatieafspraken zijn gemaakt tussen Borsbeek en het Vlaams Gewest over die drempel. En die zijn niet min. Of de drempel nu 2 meter of 40 meter opschuift, automatisch moet Vlaanderen dan in Borsbeek 165 hectare met nieuw natuurgebied aanleggen. Hoe men dat zou moeten doen, is me niet duidelijk, want Borsbeek is amper 4 vierkante kilometer groot. Misschien door overal stukjes grond op te kopen, maar ook dat lijkt me niet vanzelfsprekend. Ook moet federaal minister Galant (MR) beslissen over luchtroutes, maar de uitbating van de luchthaven is een Vlaamse materie met nu al een discussie over de lengte van de startbaan”, aldus Van Berckelaer.

Het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert ietwat gepikeerd op de verklaringen van Marcel Buelens in de krant. “Zeer voorbarig. Daar zijn we absoluut niet aan toe. Laat ons nu bekijken wat we in samenspraak met Belgocontrol kunnen doen aan de eventuele geluidsoverlast.” Het kabinet bevestigt wel de compensatieverplichting die met Borsbeek is afgesproken.

Aanpassing vliegroutes moet buurt ontlasten

De luchthaven van Deurne wil de vliegroutes aanpassen om zo de buurt te ontlasten. Door de ondertunneling van de Krijgsbaan zou het mogelijk zijn om de vliegroutes veertig meter op te schuiven richting Borsbeek. Minder hinder voor Berchem, maar des te meer voor Borsbeek en Boechout, reageert Boechouts burgemeester Koen T'Sijen.

Luchthaven Deurne wil vliegroutes aanpassen om buurten te ontlasten

© JHS

De luchthaven van Deurne wil de vertrek- en aankomstroutes boven Antwerpen aanpassen. “Met de ondertunneling van de Krijgsbaan zou de piste tot veertig meter kunnen opschuiven richting Borsbeek, weg van de stad”, zegt Marcel Buelens van Egis.

Antwerp Airport, de luchthaven van Deurne, is het afgelopen jaar sterk gegroeid. Nieuwe bestemmingen als Barcelona en Palma de Mallorca deden het aantal passagiers enorm stijgen, van 121.000 in 2014 naar 210.000 dit jaar.

Dat is ook de buurt niet ontgaan. Het aantal klachten van buurtbewoners over geluidsoverlast stijgt. Dat beseft ook Marcel Buelens, algemeen directeur van Egis, het privébedrijf dat de luchthaven uitbaat.

De aanpassingen zijn volgens Egis mogelijk dankzij de recente ondertunneling van de Krijgsbaan (R11). Die was nodig om de luchthaven te laten voldoen aan de verstrengde internationale veiligheidsvoorschriften, die voorschrijven dat luchthavens in het verlengde van hun start- en landingsbanen een obstakelvrije veiligheidszone moeten hebben om er vliegtuigen in noodsituaties tot stilstand te kunnen brengen. "Met de ondertunneling van de Krijgsbaan zou de piste tot veertig meter kunnen opschuiven richting Borsbeek, weg van de stad", zegt Marcel Buelens van Egis nu. "Elke meter die we opschuiven, winnen we boven Antwerpen. In Borsbeek zullen ze niet meer last ondervinden, want de huizen zijn verder van de luchthaven verwijderd. Zo kunnen we buurten zoals Berchem ontlasten."

Egis heeft aan luchtverkeersleider Belgocontrol gevraagd om de situatie te onderzoeken, maar uiteindelijk zal federaal minister voor mobiliteit Jacqueline Galant (MR) de knoop moeten doorhakken.

CITTA

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio