© JHS

Luchthaven Deurne wil vliegroutes aanpassen om buurten te ontlasten

De luchthaven van Deurne wil de vertrek- en aankomstroutes boven Antwerpen aanpassen. “Met de ondertunneling van de Krijgsbaan zou de piste tot veertig meter kunnen opschuiven richting Borsbeek, weg van de stad”, zegt Marcel Buelens van Egis.

Jan Stassijns

Antwerp Airport, de luchthaven van Deurne, is het afgelopen jaar sterk gegroeid. Nieuwe bestemmingen als Barcelona en Palma de Mallorca deden het aantal passagiers enorm stijgen, van 121.000 in 2014 naar 210.000 dit jaar.

Dat is ook de buurt niet ontgaan. Het aantal klachten van buurtbewoners over geluidsoverlast stijgt. Dat beseft ook Marcel Buelens, algemeen directeur van Egis, het privébedrijf dat de luchthaven uitbaat.

De aanpassingen zijn volgens Egis mogelijk dankzij de recente ondertunneling van de Krijgsbaan (R11). Die was nodig om de luchthaven te laten voldoen aan de verstrengde internationale veiligheidsvoorschriften, die voorschrijven dat luchthavens in het verlengde van hun start- en landingsbanen een obstakelvrije veiligheidszone moeten hebben om er vliegtuigen in noodsituaties tot stilstand te kunnen brengen. "Met de ondertunneling van de Krijgsbaan zou de piste tot veertig meter kunnen opschuiven richting Borsbeek, weg van de stad", zegt Marcel Buelens van Egis nu. "Elke meter die we opschuiven, winnen we boven Antwerpen. In Borsbeek zullen ze niet meer last ondervinden, want de huizen zijn verder van de luchthaven verwijderd. Zo kunnen we buurten zoals Berchem ontlasten."

Egis heeft aan luchtverkeersleider Belgocontrol gevraagd om de situatie te onderzoeken, maar uiteindelijk zal federaal minister voor mobiliteit Jacqueline Galant (MR) de knoop moeten doorhakken.