© Julie's Lifestyle

Indigestie na al dat tafelen? Probeer deze lichte ontbijten

De feestdagen zijn vaak synoniem met eindeloos tafelen met familie en vrienden. Na kerstavond volgt kerstdag en over een paar dagen is het al opnieuw oudejaarsavond. Dat je vaak met een indigestie achterblijft na die schranspartijen, hoeft dan ook niet te verbazen. Daarom vroegen we drie Vlaamse foodbloggers om hun favoriete, licht ontbijt. Zodat je tussendoor even op krachten kunt komen zonder je opnieuw vol te moeten stouwen.

flb

1. Gezonde banana split van cookameal.be

Amylia bedacht deze variant op een banana split. Klinkt zwaar en ongezond? Daar is bij deze banana split niets van aan. Een lekker stuk fruit 'gepimpt' met allerlei gezonde noten, chaizaad en pitten. Het geeft je in elk geval genoeg energie om al die familiefeestjes aan te kunnen.

Ingrediënten (voor 1 persoon):

1 banaan120 g cottage cheese (mag iets meer of minder zijn)1 tl chiazaad1 tl pompoenpitten2 el gehakte noten en/of granola4 el bessen bessencoulis* (kan ook kant-en-klaar)

Bereidingswijze:

Halveer de banaan in de lengte en leg op een bord/in een kom. Verdeel de cottage cheese over de banaan. Besprenkel met bessencoulis. Werk de banana split af met chiazaad, pompoenpitten en fijngehakte noten.

Bessencoulis (voor 2 personen): 100 g gemengde rode bessen (diepvries) + 1 el suiker. Verwarm de vruchten op een matig vuur, voeg de suiker toe en laat enkele minuten pruttelen. Mix tot je een gladde lopende fruitpuree krijgt. Wil je een coulis zonder stukjes? Laat dan even door een zeef lopen.

2. De Flat Belly Detox smoothie van Julie's Lifestyle

Julie Van den Kerchove is dé Belgische raw food specialist. Ze bracht over het thema onlangs nog het boek 'Julie natuurlijk' uit. "Deze Platte Buik Detox smoothie zal je helpen om meer energie te krijgen, je immuunsysteem te versterken en je uithoudingsvermogen te verbeteren. Perfect voor een flinke boost", klinkt het.

Ingrediënten (voor 1 persoon):

1 kop rijpe ananas, geschild en grof gehakt2 rijpe bananen, vers of bevroren en grof gehakt½ kop water½ kleine limoen, geschild1 koffielepel macapoeder½ koffielepel spirulinapoeder1/8 koffielepel kurkumapoeder2 grote handen bladgroen naar keuze: spinazie, boerenkool, warmoes, andijvie, bok choi, paardenbloemblad, Romeinse sla… (ik gebruikte spinazie en boerenkool)

Bereidingswijze:

Combineer ananas, banaan, water, limoen, maca, spirulina en kurkuma in de blender. Mix tot een romige smoothie. Voeg het bladgroen toe en mix opnieuw. De smoothie kan worden afgewerkt met chiazaad en hennepzaad voor extra proteïne + een klein beetje spirulina en kurkuma voor het kleur.

3. Ovenheerlijke granola van Goestjes

Normaal met liefde klaargemaakt door Jozefien, maar nu kun je hier zelf mee aan de slag. Het geheim van deze granola ligt volgens haar in de lepels pindakaas die werden toegevoegd. Het leuke is dat je deze al op voorhand kunt maken zodat je weinig meer hoeft te doen en echt van de vakantie kunt genieten.

Ingrediënten (meerdere porties):

200 g havermout100 g pindanoten100 g hazelnoten20 g kokospoeder50 g rozijnen50 g gedroogde bessen5 el olijfolie5 el agavesiroop3 el pindakaas1 tl kardemon1 tl kaneelsnuifje fleur de sel

Bereidingswijze:Hak de noten grof. Meng de havermout met de noten en alle andere ingrediënten, behalve de rozijnen en de bessen. Doe dit mengsel in een ovenschaal en bak 35 minuten op 160 graden tot alles goudbruin is. Roer om de 7 minuten alles eens om. Haal uit de oven en voeg de rozijnen en bessen toe. Laat afkoelen en bewaar in een gesloten voorraaddoos.

NIET TE MISSEN