© Shutterstock

De zin en onzin over slank blijven tijdens de feesten

Een glas water tussen de coupes champagnes en een gangetje of twee overslaan. Welke tips houden je écht slank tijdens de feesten, welke niet? Diëtiste Tanja Callewaert van Het Dieethuis, bekend van het vtm-programma ‘Let’s Get Fit’ onderscheidt de fabels van de feiten.

vwh

1. Drink tussen elk glas alcohol een glas water “Je lichaam heeft 2 tot 3 glazen water nodig om een glas alcohol af te breken. Eigenlijk is het beter om na elke alcoholische consumptie twee glazen water te drinken. Water voorkomt uitdroging, waardoor je bij een dorstig gevoel minder naar alcohol zal grijpen. Mensen die dorst hebben verwarren het ook vaak met honger en gaan extra eten. Ook die extra calorieën vermijd je als je voldoende glazen water drinkt. Hoe meer alcohol je nuttigt, hoe meer honger. Je lichaam maakt dan meer insuline aan, wat ertoe leidt dat je suikerspiegel daalt en je wil eten.”

2. Ga niet met een lege maag naar het kerstfeest “Als je met heel veel honger naar een kerstfeestje gaat, dan eet je alles op wat je voorgeschoteld krijgt om je honger te stillen. Je proeft zowaar niet wat je naar binnen werkt. Met een gezond hongergevoel maak je meer rationele keuzes maken en zal je er meer van genieten. Het helpt om rond vier uur een kom soep te eten met wat beschuitjes om een lege maag te voorkomen. Een tip voor de koks van dienst: proef niet te veel tijdens het klaarmaken van het feestmaal. De proeverij gaat zo al een maaltijd op zich vormen. Neem een stevig ontbijt voor je gaat kokkerellen.”

3. Zondigen tijdens de feestdagen, het zijn er toch maar twee“Dit is een grote valkuil van veel mensen. Je mag uiteraard genieten van lekkers tijdens de feestdagen, maar kies je zonde. Als je drie aperitiefjes wil drinken, laat het dessert dan links liggen. Wil je veel kroketten eten, neem dan geen saus. Extra tip: leg de helft van je bord vol met groenten. Weet ook dat er een week tussen de twee feestdagen zitten en dat er wel eens een bezoek aan de kerstmarkt komt bij kijken of er overschotjes worden opgegeten. Veel mensen vergeten dat ze dan ook zondigen, wat het verschil kan maken op de weegschaal.”4. Sla een maaltijd over“In aanloop naar het kerstdiner is het geen goed idee om een maaltijd over te slaan. Een gang van het menu kan je wel subtiel overslaan. Ongezond en te veel eten mag immers geen sociale verplichting zijn. Je kan van alles proeven voor een sociaal gevoel beter te maken, maar forceer je niet anders voel je je toch ongemakkelijk. Aan elke feesttafel zijn er grote eters. Zorg dat je naast een partner in crime zit en geef subtiel door.”

5. Eet niet te snel“Onze hersenen krijgen op veel verschillende manieren het signaal dat we verzadigd zijn. Het klopt voor een stuk dat traag eten hierbij een rol speelt. Maar het is zonde om traag te kauwen op een lekker stuk hertenfilet, bijvoorbeeld, want dan gaat de smaaksensatie aan je voorbij. Ik raad mensen altijd aan om een verhaal klaar te hebben. Terwijl jij vertelt, luisteren de anderen en scheppen ze bij. Jij eet sowieso trager en geeft je brein meer tijd om te ontdekken wanneer je genoeg hebt.

6. Drink fruitsap in plaats van een alcoholisch aperitief“Dit is een populaire misvatting. Je hebt niet minder calorieën binnen als je een glas versgeperst fruitsap drinkt in plaats van een glas cava. Integendeel: fruitsap bevat nog meer calorieën dan bubbels.

Gouden tip voor de na kerst- en oudejaarsavondGa op 25 december en 1 januari niet op de weegschaal staan. Er zijn zoveel dingen die een invloed kunnen hebben op je gewicht die niets te maken hebben met het aantal opgenomen calorieën. Weeg je op donderdagochtend voor een zo betrouwbaar mogelijk resultaat. Wist je trouwens dat je 7.777 kcal meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid moet opnemen om m 1 kilo vet bij te komen? Een hoger gewicht na de feesten kan ook te wijten zijn aan te veel vocht. Heb je veel zout gegeten dan kan je vermagerd zijn, maar dat is een foute interpretatie van je gewicht en geen stimulans om meer te eten. Ik raad aan om de overschot van een calorierijke maaltijd mee te geven met je gasten.”

NIET TE MISSEN