© BELGA

Huts: "Als bedienden mogen voortwerken met logistiek contract, is probleem opgelost"

Er is een akkoord bereikt met de Europese Commissie over de modernisering van de organisatie van de havenarbeid in ons land. Dat meldt het kabinet van vicepremier Kris Peeters. Fernand Huts, die de klacht indiende, weet nog niet wat hij ervan moet denken.

rdc, jir

Europa dringt al jaren aan op een modernisering van de havenarbeid in België en dreigde met juridische stappen tegen ons land als dat niet zou gebeuren. De Commissie acht de wet-Major, die havenbedrijven verplicht om met erkende dokwerkers te werken in het havengebied, in strijd met de vrijheid van vestiging en werk.

Gisteravond maakte Kris Peeters (CD&V), de minister van Werk, sneller dan verwacht een voorstel over aan Violeta Bulc, de Europese commissaris voor Transport. In het persbericht dat vrijdag een akkoord bevestigt, klinkt het dat het ‘een krachttoer’ was ‘om de havenarbeid in overleg met alle betrokkenen te moderniseren naar de verwachtingen van de EU’. Maar volgens Peeters werd ‘het onderste uit de kan’ gehaald. ‘Ik verdedig het ten volle.’

Het akkoord omhelst een actieplan tot modernisering van de organisatie van de havenarbeid in ons land. ‘Een onafwendbare modernisering van de manier waarop de havenarbeid in ons land is georganiseerd’, klinkt het. ‘De essentie van ons systeem van havenarbeid blijft evenwel behouden, met inbegrip van de wet-Major.’

België heeft de tijd om het bereikte akkoord om te zetten tegen 1 juli 2016. De modernisering zal vervolgens stapsgewijs worden ingevoerd, gespreid voer 4 jaar.

"Als bedienden mogen voortwerken met logistiek contract, is probleem opgelost"

Fernand Huts, de baas van Katoen Natie, is nog niet op de hoogte van het akkoord dat minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft bereikt met Europees Transportcommissaris Violeta Bulc. Cruciaal voor hem is of hij nu kan blijven voortwerken met logistieke bedienden.

Vrijdag kondigde Peeters aan dat er een akkoord was, dat tegen 1 juli 2016 moet zijn omgezet in Belgische wetgeving. Daarna zou een "modernisering van de havenarbeid stapsgewijs" worden ingevoerd over vier jaar. Ook zou de 'essentie' van de Belgische havenarbeid en de wet-Major behouden blijven. Verdere details over het akkoord zijn er voorlopig niet.

België werd door de Europese Commissie in gebreke gesteld na een klacht van Fernand Huts, de baas van de logistieke groep Katoen Natie, na een conflict met de vakbonden. Hij zette 'gewone' bedienden bij dochterbedrijf Logisport, en niet de erkende havenarbeiders uit het logistieke contingent, die vallen onder paritair comité 301 en waarvan de erkenning geregeld wordt door de wet-Major.

"Ik weet niet wat er in het akkoord staat, maar mijn grote bekommernis is dat we willen kunnen blijven verderwerken in e-commerce en logistiek onder de bediendekoepel en cao 226", reageert Huts vrijdag. "Ik wil geen discriminatie met bpost, die tot op heden geen problemen hadden met de inzet van personeel met cao's voor de overheid. Ik zou ontgoocheld zijn mocht er geen zekerheid zijn voor de logistiek. Ik hoop dus dat er een oplossing gevonden is."