© BELGA

Dieselschandaal VW: D’Ieteren ziet impact van 19 miljoen euro

De autodienstengroep D’Ieteren, die in België de voertuigen van het Volkswagen-concern verdeelt, verwacht dat zijn autoverkoop begin volgend jaar de gevolgen zal ondervinden van het dieselschandaal bij VW. De groep ziet ook een impact van negentien miljoen euro op het bedrijfsresultaat van dit jaar, maar behoudt haar jaarprognose. Dat blijkt uit een trading update die D’Ieteren dinsdag publiceerde naar aanleiding van een investeerdersdag in Londen.

mtm

D’Ieteren schorste in de loop van het derde kwartaal een tijdlang de commercialisering op van VW-modellen die mogelijk betrokken waren bij de problemen (zowel inzake dieselmotoren die uitgerust zijn met sjoemelsoftware als CO2-onregelmatigheden). “Het verlies aan bestellingen als gevolg van deze opschortingen wordt op 1.260 eenheden geraamd (ongeveer één procent van de jaarlijkse verkopen, nvdr.)”, stelt D’Ieteren. De impact ervan op de autoverkoop wordt begin 2016 verwacht.

Compensaties en bonussen

Wat de kosten betreft, is er sprake van een impact van acht miljoen euro op het courante bedrijfsresultaat van D’Ieteren Auto. Dat bedrag heeft te maken met onder meer compensaties en bonussen voor dealers. Daarnaast boekt de groep elf miljoen euro uitzonderlijke kosten. “Het gaat om provisies voor zaken, zoals logistieke kosten en verzendkosten, verbonden aan de terugroepacties” die volgend jaar zullen plaatsvinden, verduidelijkt een woordvoerster van D’Ieteren.

De prognose voor het boekjaar 2015 blijft wel behouden: een stijging met 20 tot 25 procent van het courante resultaat voor belastingen, groepsaandeel. “Zowel D’Ieteren Auto - ondanks de “Emissiongate” - als Belron zou een solide verbetering moeten laten optekenen”, zo staat in de trading update. Belron is de voertuigbeglazingsdochter, vooral bekend van het merk Carglass.

Eind oktober stonden de verkopen van D’Ieteren Auto 6,9 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar; bij Belron was dat 11,7 procent.

D’Ieteren herhaalt dat in België ongeveer 320.000 voertuigen die zijn uitgerust met een EA189-dieselmotor met sjoemelsoftware, zullen worden teruggeroepen. “De groep Volkswagen heeft verzekerd te zullen instaan voor de kosten die voortvloeien uit de interventies die vereist zijn om de problemen op te lossen”, klinkt het. Voor de onregelmatigheden met betrekking tot CO2-emissie is geen technische tussenkomst nodig.