Dit is het geheim voor het perfecte (power)dutje

Foto: SS

Fit & Gezond

Dit is het geheim voor het perfecte (power)dutje

Print

Namiddagdipjes? We proberen ze aan te pakken met koffie, cola of energiedrankjes, terwijl de enige echte oplossing schuilt in datgene dat we net de hele tijd proberen te vermijden: slapen. Volgens deze video van AsapSCIENCE is er helemaal niets mis met een opkikkerend powerdutje tijdens het werk. Sterker nog, als je je aan één belangrijke regel houdt, zal een uiltje knappen je prestaties zelfs verbeteren.

De reden waarom dutjes een slechte reputatie hebben, heeft volgens de makers van de video te maken met de duur van zulke ‘power naps’. Nogal wat mensen slapen immers te lang. Wil je je brein verfrissen, dan mag je volgens hun formule niet langer dan dertig minuten slapen. Blijf je onder die kaap van het half uur, dan is een dutje echter de beste manier om je brein op te frissen, slaap je langer, dan ontwaak je net vermoeider en slomer.

Het ideale dutje duurt volgens AsapSCIENCE dan ook tien tot dertig minuten. In die korte tijdsspanne blijft je lichaam immers in de eerste twee stadia van de slaapcyclus (de lichte slaap) hangen. Resultaat: meer productiviteit en een boost voor je geheugen en je creativiteit. Slaap je langer, dan kom je in een te diepe slaap terecht en ga je misschien zelfs dromen. Ontwaken is dan veel moeilijker: je voelt je groggy en wil niets liever dan gewoon verder slapen.

Voor meer wetenschappelijk onderbouwde excuses voor middagdutjes: het integrale filmpje

NIET TE MISSEN