Food

Nieuwe beker Starbucks onder vuur

Print

Een greep uit de eindejaarsbekers van de voorbije jaren. Foto: Starbucks

Sommige Amerikaanse Christenen zijn misnoegd over de manier waarop koffieketen Starbucks dit jaar zijn traditionele feestbeker heeft ontworpen.

Starbucks brengt al sinds 1997 elk jaar in de eindejaarsperiode een feestelijk ontworpen beker in omloop. De ene keer stonden daar sneeuwmannen en rendieren op, een andere keer een kerstboom, wat sneeuwvlokjes en kerstballen. Dit jaar koos de koffieketen voor een decoratieloze rode versie.

Volgens Jerry Fields, vicepresident design bij Starbucks, is het ontwerp van dit jaar een ‘meer open manier om de feestdagen in te luiden. We omarmen de eenvoud en de rust van de vakantieperiode.’

Maar dat valt bij sommige Amerikaanse Christenen niet in goede aarde. Op sociale media uiten ze hun ongenoegen over de ‘opvallende boycot van Kerstmis’ door Starbucks. ‘Facebook haat Jezus’, klinkt het.

#MerryChristmasStarbucks

Vooral de videoboodschap van de Amerikaanse evangelist en socialemediapersoonlijkheid Joshua Feuerstein. ’s Mans betoog werd op nog geen vijf dagen 15 miljoen keer gedeeld en leidde tot de campagne ‘MerryChristmasStarbucks’, die zowel op Facebook als op Twittertrending is.

Toch is niet elke Amerikaanse Christen opgezet met de actie. ‘Een beetje lopen schreeuwen over koffiebekers gaat niet helpen’, predikt John Pavlovitz, die achttien jaar diende als priester. ‘Dit soort boodschappen doet meer kwaad dan goed voor de reeds bestaande overtuiging dat Christenen agressieve conservatieven zijn.’

Écht nieuws

Anderen wijzen er dan weer op dat het ‘koffiebekergebrul’ het échte Starbucksnieuws overschaduwt. Zo kondigde de koffieketen vorige week aan dat het aan de nazaten van tewerkgestelde veteranen een volledige studiebeurs zou schenken om te kunnen studeren aan de universiteit van Arizona. ‘Een significante stap om bepaalde ongelijkheden weg te werken’, vinden sommigen.

NIET TE MISSEN