Kritiek op Britse winkelketen wegens magere paspoppen

Mode

Kritiek op Britse winkelketen wegens magere paspoppen

Print
De Britse winkelketen Oasis krijgt op Twitter veel kritiek. De reden? De paspoppen die ze gebruiken om hun kleren te promoten, zijn wel erg mager. Een klant plaatste een foto online, waarna de negatieve reacties binnenstroomden.

Vorige dinsdag liepen de kamergenoten Rhiannon Cosslett en Katherine Baker langs de Oasis-winkel in Westfield London. Rhiannon merkte een heel dunne etalagepop op. Vooral haar benen oogden erg mager. Katherine maakte er een foto van en bezorgde het kiekje aan haar vriendin, die het meteen op Twitter plaatste.

“Dit is walgelijk, schadelijk en onverantwoordelijk. Om niet te zeggen: heel vreemd!”, schreef ze erbij. Om zeker te zijn dat haar boodschap de winkelketen zou bereiken, richtte ze zich online tot de officiële account van het merk. De foto werd meer dan honderd keer gedeeld en lokte negatieve reacties uit. Velen uitten hun teleurstelling over de winkel en duidden op het feit dat deze paspoppen een schadelijke invloed kunnen veroorzaken op het beeld dat klanten hebben van hun lichaam.

Intussen heeft de winkelketen op de heisa gereageerd. “Onze mannequins symboliseren geen echte mensen. De poppen zijn louter ontworpen om artistieke creaties te tonen en dus geen poging om een mager ideaalbeeld op te dringen”, zei een woordvoerder in een reactie aan modesite Refinery 29. Die verklaring schoot bij sommige twitteraars in het verkeerde keelgat. Zij vinden dat het model van een etalagepop helemaal niet fictief hoort te zijn. Volgens de woordvoerder neemt Oasis de bezorgdheid van de klanten heel ernstig en is het bedrijf bezig met de stijl van de poppen te herbekijken.

NIET TE MISSEN