Hoeveel rood vlees mag je nu eigenlijk nog eten?

Foto: Bratwustle - Fotolia

Fit & Gezond

Hoeveel rood vlees mag je nu eigenlijk nog eten?

Print
De Wereldgezondsorganisatie (WGO) plaatste (bewerkt) rood vlees op de lijst van kankerverwekkende stoffen, naast sigaretten en alcohol. Dat hoeft niet te betekenen dat u vlees volledig van het menu moet schrappen, maar het is wel belangrijk dat u weet wat u eet.

• Rood vlees is vlees afkomstig van runderen, varkens of schapen. Het kan ofwel vers zijn (zoals bij biefstuk of koteletten), ofwel bewerkt (zoals bij bereid gehakt, charcuterie, hamburgers of worsten).

• De gemiddelde Belg eet 650 gram rood vlees per week, maar dat is te veel. De basisregel is minder dan 500 gram per week. En dan nog het liefst verse producten (biefstuk of koteletten). Bewerkt rood vlees (zoals salami, ham, hamburgers of worsten) eet je beter zo weinig mogelijk.

Sla regelmatig een dag over. Een portie bij een warme maaltijd weegt snel 150 gram, bij een broodmaaltijd zit u snel aan 50 gram. In één week tijd komt u zo aan bijna het driedubbele van de aanbevolen hoeveelheid.

• U kunt rood vlees vervangen door kip of kalkoen of één keer per week door plantaardige alternatieven. Het is aan te raden altijd groenten te eten bij vlees.

• Let op bij bakken en braden. Laat het vlees niet te veel bruinen en eet de verbrande delen niet op.

• U hoeft vlees niet volledig van het menu te schrappen. Een ‘gematigd gebruik’ blijft belangrijk omdat vlees een bron van eiwitten is.

NIET TE MISSEN