Deze workout past het best bij je lichaamsbouw

Fit & Gezond

Deze workout past het best bij je lichaamsbouw

Print
Wie zwoegt in de fitness om een gestroomlijnd lichaam te krijgen maar toch niet het gewenste resultaat bekomt, pakt het misschien verkeerd aan. Of een training aanslaat, hangt immers voor een groot deel af van je lichaamsbouw en wat je eet. De Nederlandse experts achter de site Buikspierentraining.nl koppelen elk type aan de juiste workout en het beste dieet voor een strak resultaat.

De Ectomorf
Ben je fijn gebouwd, kom je moeilijk aan en heb je een minimum aan lichaamsvet, dan ben je hoogstwaarschijnlijk een zogenaamde ectomorf. Al je traint zal je merken dat het moeilijk is om spiermassa op te bouwen, maar dankzij het lage vetpercentage lukt een sixpack nog net. Een trainingsschema dat op je lijf geschreven is, is er eentje waarbij je minstens één rustdag inlast tussen twee sportsessies. Oefeningen met een kettlebell zijn een goed idee. De workout wordt zo iets zwaarder en je zal sneller resultaat zien.

Dieettip
Jouw training gaat mooi samen met een dieet waarbij je vijf tot zeven keer per dag een kleine maaltijd eet. Wie snel resultaat wenst, kan tussendoor een shake (weight gainer) drinken om bij te komen. Die helpt je om aan het aantal eiwitten en koolhydraten per dag te komen. Geen fan van shakes? Bonen, haver, pasta en bruine rijst eten zijn goede alternatieven.

De Mesomorf
Dames en heren met brede schouders, smallere taille, lange romp en weinig lichaamsvet mogen zich gerust een atletisch type of mesomorf noemen. Je grootste voordeel is dat je in staat bent om in een korte tijd mooie resultaten te bereiken, al moet je er wel voor zweten. Je lichaam kan zwaardere trainingen aan: je kan reeksen oefeningen meerdere keren herhalen. Ook deze types nemen best een dag rust na het sporten.

Dieettip
Voor mensen met dit lichaamstype is voeding met een laag vetgehalte de beste keuze. Om de inname van vet te beperken, kan je kiezen voor magere eiwitten zoals kip, kalkoen en mager rundvlees. Vergeet ook niet om dagelijks twee liter water te drinken, eventueel aangevuld met eiwitshakes.

De Endomorf
Heb je ronde vormen, een brede botstructuur, eerder een traag metabolisme en problemen om vet kwijt te raken? Dan sluit je lichaamstype het best aan bij deze categorie. Regelmatige trainingen zijn belangrijk om resultaat te krijgen. Beginnen met buikspieroefeningen is aangewezen om lichaamsvet kwijt te raken.

Dieettip
Vetrijde producten zijn niet je beste vrienden. Magere producten, rijk zijn aan eiwitten, zijn dat wel en helpen je om minder lichaamsvet op te bouwen. Daardoor ga je makkelijker trainen en dus ook vlotter afvallen.

 

NIET TE MISSEN