Bite Back laat Meir-shoppers proeven van ‘hondenvlees’

Print
Antwerpen -

Hoe staat u tegenover het eten van hondenvlees? Op de Meir in Antwerpen konden voorbijgangers zaterdag proeven van Bordercollie-worst of labradorkoteletjes. Enfin, niet echt. Het was een stunt van dierenrechtenorganisatie Bite Back om consumenten te doen nadenken over het eten van vlees.

Met proevertjes ‘hondenvlees’ maakte Delicious Dogs zaterdagmiddag reclame op de Meir voor ambachtelijke labradorkoteletjes, biologische Bordercollie-worst en heerlijke Beagle-spek. Er werd gegarandeerd dat de honden 100 procent humaan geslacht worden en ‘genieten’ van 100 procent vrije uitloop. Veel voorbijgangers reageerden gechoqueerd, gedegouteerd zelfs. En dat was ook het opzet van dierenrechtenorganisatie Bite Back, die de actie had georganiseerd had. ‘Delicious Dogs’ was een stunt.

“Mensen zijn verontwaardigd wanneer het gaat over het slachten van honden voor voedsel”, zegt Stijn Bruers van Bite Back. “Maar wanneer het over varkens, koeien of kippen gaat, vinden ze het de normaalste zaak van de wereld. Nochtans zijn varkens even zachtaardig en intelligent als honden. Een kip vormt ook hechte vriendschapsbanden, een koe maakt vreugdesprongen bij het oplossen van een probleem en een vis ervaart ook pijn en angst. Wat is de grens tussen vriend en voedsel? Alle dieren zijn unieke individuen.”

‘Normaal’ vlees

Die boodschap probeerden de medewerkers van Bite Back ook duidelijk te maken aan de voorbijgangers. Ze boden hen hapjes ‘hondenvlees’ aan, maar in feite ging het over plantaardige alternatieven.

MEEST RECENT

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio