Bruzz krijgt één grote, centrale en digitale redactie

Foto: BELGA

Bruzz krijgt één grote, centrale en digitale redactie

Print
Brussel -

De vzw Vlaams-Brusselse Media, die vanaf het voorjaar van 2016 haar vijf merken (TV Brussel, Agenda, Brusselnieuws.be, FM Brussel en Brussel Deze Week) onderbrengt onder één gemeenschappelijke merknaam, Bruzz, krijgt één centrale redactie, die materiaal zal leveren aan TV, radio en één stadsmagazine. Er komt ook een samenwerking met de VRT. Dat meldden de voorzitter van de raad van bestuur, Marc Michils, en de algemene hoofdredacteur Jeroen Roppe op een persconferentie in Flagey.

Gezien de Vlaamse overheid, die het meeste bijdraagt aan de Vlaams-Brusselse Media, via minister Sven Gatz de wens had uitgedrukt dat de juridische fusie ook gevolgd zou worden door een operationele fusie van de verschillende media, is bestuursvoorzitter Michils van oordeel dat het 'na jaren immobilisme' tijd was voor een grootscheepse vernieuwingsoperatie bij de Vlaams-Brusselse Media.

Daarvoor gaf de raad van bestuur, die zich na het protest over de plannen om FM Brussel op te doeken op de vlakte hield, de opdracht aan Jeroen Roppe. Samen met de redactie moest hij binnen een strikt gedefinieerd strategisch kader, een toekomstplan uit te werken.

In de nieuwe constellatie wordt de redactie grondig dooreen geschud. Er komt één centrale, online redactie, die content aanlevert aan TV, radio en aan het vernieuwde stadsmagazine dat Brussel Deze Week en Agenda zal vervangen. Alle media krijgen de merknaam Bruzz. In april of mei van volgend jaar hopen de Vlaams-Brusselse Media de vernieuwingsoperatie te implementeren. Ondertussen schrijft men ook een aanbesteding uit voor een nieuw logo.

De groep zal haar samenwerking met de VRT versterken. Er komen meer opleidingsmogelijkheden bij de opnebare omroep voor het personeel van Bruzz, en beide mediagroepen gaan content uitwisselen. De VRT moet ook helpen om internationale ontwikkelingen in het medialandschap op te volgen.

De nieuwe structuur krijgt een innovatieverantwoordelijke, wil nadrukkelijker aanwezig zijn op sociale media en er komt een app.

TV Brussel kopt met een dagelijks programma van 20 minuten en zal focussen op beleving en 'street credibility'. Het stadsmagazine moet spraakmakende kwaliteitsjournalistiek brengen en deze dossierfunctie combineren met de kalenderfunctie die nu nog in Agenda is terug te vinden. In alle kanalen krijgt de meertaligheid Nederlands-Frans-Engels een belangrijkere rol.

Op de persconferentie kwam ook de budgettaire toestand van de groep ter sprake. De Vlaams-Brusselse Media kunnen verder in het huidige kader, maar hebben de afgelopen maanden besparingen op de sporen gezet om investeringen mogelijk te maken. Zo is onder meer het personeelsbestand uitgedund van 70 naar 64 medewerkers. 'We moeten niemand ontslaan, en er komt ook geen aanwervingsstop, zoals eerder verkeerd is gemeld', verduidelijkte Michils. Ook de verhouding subsidies (8,5 miljoen) en reclame-inkomsten (1-1,5 miljoen) kan gehandhaafd blijven.