Vrachtschip botst met gastanker op Noordzee: opvarenden gered, schip lekt olie

Print

Voor de kust van Zeebrugge is dinsdagochtend een gastanker in aanvaring gekomen met een Nederlands vrachtschip, waarna het vrachtschip begon te zinken. Er zaten twaalf bemanningsleden op dat schip; die zijn intussen allemaal gered. Het vrachtschip lekt olie, maar voorlopig is er geen gevaar voor de Vlaamse kust.

De twee schepen kwamen rond kwart na vier met elkaar in aanvaring in zee op zo'n 8 kilometer van de haven van Zeebrugge en ongeveer 10 kilometer van Blankenberge. De gastanker, het gaat om de Al-Oraiq die vaart onder de vlag van de Marshalleilanden, is daarbij licht beschadigd geraakt. Ontploffingsgevaar is er niet. Het 315 meter lange schip van 120.000 ton kon intussen tot in Zeebrugge worden gebracht. 

Het andere schip, de Flinterstar, raakte wel zwaarder beschadigd en begon te zinken. Het Nederlandse cargoship van 130 meter en 9.000 ton had koers gezet naar het Spaanse Bilbao. Aan boord van het schip zitten kraanonderdelen (140 ton) en staal en ijzer (3.000 ton). 

Bemanningsleden uit zee gered

Sommige bemanningsleden van de Flinterstar kwamen in het water terecht. Omdat er veel andere schepen in de buurt waren, konden die echter allemaal snel gered worden. Bij de reddingsactie waren ook drie Nederlandse reddingsboten betrokken, afkomstig uit Westkapelle, Breskens en Cadzand. Rond 7 uur werd de reddingsoperatie beëindigd, aldus de Nederlandse Kustwacht. 

'Dit is opnieuw een sterke prestatie van onze kustreddingsdiensten. Alle opvarenden zijn uit het water gehaald en overgebracht naar de haven van Zeebrugge', zegt West-Vlaams gouverneur Carl De Caluwé.

Kapitein naar ziekenhuis

De Flinterstar is niet volledig gezonken. Het schip ligt nu stabiel op een zandbank. 'Met water tot aan het dek', aldus Bart Otto, directievoorzitter van rederij Flinter. Hij zegt blij te zijn dat de bemanning in veiligheid is gebracht. 

Twee mensen moesten naar het ziekenhuis worden gebracht, waaronder de kapitein van het schip. Hij had onderkoelingsverschijnselen. Aan de Nederlandse krant 'De Telegraaf' liet Otto ook nog weten dat de kapitein onder de zwarte olie zat. 

Daarnaast liep ook nog een matroos van Filipijnse afkomst lichte verwondingen op.

Olie

Het vrachtschip lekt wel olie. De Flinterstar had 73 ton 'heavy fuel' en 125 ton dieselolie aan boord. Het oliespoor, van ruim een mijl, verspreidt zich op de Noordzee in de richting van Nederland en de windmolenparken aan de kust. Met de huidige weersomstandigheden zou de olie tegen 20 uur ongeveer de Nederlandse wateren bereiken. 

Een vliegtuig dat boven de kust vliegt, houdt het oliespoor in het oog en probeert de situatie verder in kaart te brengen. De veiligheidsregio verwacht niet dat de olie op korte termijn op de stranden en langs de kust terecht zal komen. De Belgische kustgemeenten hebben intussen wel bootjes uitgestuurd om na te gaan of er voor de kust oliesporen zijn.

Het is wel oppassen voor 't Zwin, het natuurgebied in Knokke-Heist. Voorlopig is er geen gevaar, maar de situatie wordt wel nauwlettend opgevolgd. Ook het vogelopvangcentrum van Oostende staat klaar om in te grijpen indien nodig. 

De civiele bescherming van Jabbeke heeft intussen voorbereidingen getroffen om de olievlek op te ruimen. 'We houden ons klaar met al ons materiaal. We beschikken over speciale oliedammen om de smurrie in op te vangen. Daarna kunnen we de olie van het wateroppervlak halen en opzuigen', zo zei bevelhebber van de civiele bescherming Johan Boydens aan persagentschap Belga. 

Vogelbescherming

Het is wel oppassen voor 't Zwin, het natuurgebied in Knokke-Heist. Voorlopig is er geen gevaar, maar de situatie wordt wel nauwlettend opgevolgd. Ook het vogelopvangcentrum van Oostende staat klaar om in te grijpen indien nodig. 

Volgens Vogelbescherming Vlaanderen vormen de olievlekken wel mogelijk een gevaar voor trekvogels. Die gebruiken de kust dezer dagen als gidslijn om naar meer zuidelijk gelegen gebieden te trekken. Vogelbescherming Vlaanderen roept iedereen aan de kust op om waakzaam te zijn en het VOC van Oostende of de kustgemeente te contacteren als er olieslachtoffers zouden worden gesignaleerd. Wie vogels aantreft, moet honden zeker aan de leiband houden.

Westerschelde weer open

De Westerschelde, die enige tijd gestremd was door de aanvaring van de Flinterstar met de LNG-tanker, is weer opengesteld. Door de botsing was er een tijdje ook geen maritiem verkeer meer toegelaten naar de haven van Antwerpen. Rond 7 uur werd dat verbod opnieuw opgeheven voor de schepen die afvaren vanuit Antwerpen. In het halfuur nadien werd ook de opvaart richting de Scheldestad opnieuw toegestaan.

Op MarineTraffic is te zien waar de Flinterstar (groene omkaderde stip) zijn positie nog heeft doorgegeven. De rode stip is de Al-Oraiq. 

Fluxys verleent bijstand

Gasinfrastructuurbeheerder Fluxys verleent intussen ook bijstand om de methaantanker veilig te stellen.

De autoriteiten hebben Fluxys gevraagd om het LNG schip binnen te halen in de LNG-terminal in Zeebrugge. 'Fluxys stelt alles in het werk om de autoriteiten de nodige steun te bieden om de methaantanker veilig te stellen in de haven van Zeebrugge', zo luidt het.

Bekijk meer video's van vtmnieuws op nieuws.vtm.be

MEEST RECENT