Laat gaan slapen verhoogt risico op overgewicht

Foto: ss

Fit & Gezond

Laat gaan slapen verhoogt risico op overgewicht

Print

Wie te laat gaat slapen, loopt meer risico op overgewicht dan wie wel op tijd zijn bed opzoekt. Dat blijkt uit een onderzoek van de prestigieuze universiteit van Berkeley (Californië). ‘Mensen die vermoeid zijn, gaan vaker knabbelen. Op zoek naar snelle energie’, zegt slaapexpert Johan Verbraecken.

Voor het onderzoek - dat deze maand gepubliceerd werd in het magazine Sleep - werd het slaapgedrag en gewicht van ruim 3.300 jongeren en volwassenen vijf jaar lang gemonitord. De conclusies waren opmerkelijk. Niet het totale aantal uren slaap, maar het uur waarop de testpersonen naar bed gingen was een bepalende factor voor hun gewicht. Voor elk uur dat er later naar bed gegaan werd, kwamen er tijd 2,1 punten bij op hun Body Mass Index (BMI).

Concreet: een gemiddelde vrouw die een uurtje later ging slapen dan haar leeftijdgenoten, woog op het einde van het onderzoek al snel zes kilo meer dan die leeftijdgenoten.

‘Overgewicht is een groeiend probleem bij adolescenten en volwassenen en tegelijk is er ook een epidemie aan slaapgebrek en latere bedtijden bij tieners’, zegt onderzoekster Lauren Asarnow. ‘Maar nog niemand had echt gekeken naar wat dat later gaan slapen nu op lange termijn als invloed had.’

Ideaal moment om te gaan slapen

Volgens slaapexpert Johan Verbraecken (UZA) werpen de resultaten een nieuwe invalshoek op ons slaapgedrag. ‘Vroeger werd altijd gezegd dat vooral de duur van de slaap invloed had op je gewicht. Maar hier kan zeker ook waarheid inzitten. Wie later gaat slapen, ongeacht het aantal uren slaap, zal vaker vermoeid zijn tijdens de dag. En vermoeide mensen gaan vaker knabbelen doorheen de dag, op zoek naar snelle energie. Vaak gaat het dan om ongezonde voeding.’

Het ideale moment om te gaan slapen verschilt van persoon tot persoon, aldus Verbraecken. ‘Daarvoor moet je kijken naar je biologische klok. Als je melatoninegehalte stijgt, is het tijd om te gaan slapen. Als je dat niet respecteert, boet je in aan slaapkwaliteit. Al is het niet evident om dat echt te weten: je kan dat laten meten aan de hand van speekseltesten, maar die zijn duur en worden niet terugbetaald door de verzekering. Je moet dat dus een beetje inschatten voor jezelf.’

NIET TE MISSEN