Haven

Zo wordt grootste containerschip ter wereld binnengesleept in haven

Print

De MSC Maya, een kolos van 395,4 meter lang werd donderdagmiddag de Antwerpse haven binnengesleept. Het is een zusterschip van de MSC Zoë en is net als de twee andere zusterschepen (MSC Oscar en MSC Oliver), het grootste containerschip ter wereld.

Uw krant kon mee aan boord van de Union Jade, een van de vier sleepboten van URS (de Unie Van Redding- en Sleepdienst nv) die het immense containerschip veilig de haven binnenloodste. Onze gastheer was kapitein Ronny Van Den Weynaert (54). Samen met machinist Danny Frederickx (50) en stuurman Nick Peeters (23) gidste hij ons van de Bocht van Bath tot aan het Deurganckdok, waar de MSC Maya moest aanmeren.

In de verte zien we de MSC Maya naderen. Wanneer Maya honderd meter van ons verwijderd is, merken we pas hoe indrukwekkend het 395 meter lange schip is.

Via de radio worden de drie andere sleepboten van URS opgeroepen. Aan een snelheid van 8,6 knopen (ongeveer 12 kilometer per uur) komt de Maya aangevaren. De bemanningsleden gooien de lijnen naar de sleepboten, die op hun beurt de trossen vasthangen.

Ronny Van Den Weynaert brengt ook de Union Jade in positie aan bakboord. We varen een stukje voorbij het Deurganckdok, wanneer de rivierloods op de Maya onze sleepboot oproept: “Jade mag duwen”. Met een enorme kracht slaan de motoren van onze boot aan. De Maya wordt achterwaarts het dok ingetrokken. Wanneer het schip recht in het dok ligt, roept de loods ons opnieuw op. “Nu gaan we zwaaien, naar stuurboord zodat we straks het schip tegen de kaai kunnen duwen”, legt stuurman Nick Peeters uit.

Na anderhalf uur ligt de Maya voor zijn ligplaats. Met een snelheid van 0,2 knopen wordt hij tot tegen de kaaimuur geduwd. Met een kleine schok voelen we dat de Maya op zijn plaats ligt. Vrijwel onmiddellijk brengen zes havenkranen zich in positie om met het lossen van start te gaan.

De MSC Maya ligt nog tot zaterdag in de Antwerpse haven.