Antwerpse haven verontrust over megaschepen

Foto: Jimmy Kets

Antwerpse haven verontrust over megaschepen

Print

De trend bij containerrederijen om steeds grotere schepen te bouwen, leidt bij een aantal Europese havens tot weerstand. De Antwerpse haven dringt aan op een gemeenschappelijke aanpak.

Dat schrijft Het Financieele Dagblad vrijdag. Volgens Eddy Bruyninckx, gedelegeerd bestuurder van het Antwerps havenbedrijf, is het tijd voor een collectieve bezinning. Er ontstaat volgens hem grote druk op de havens.

Een manager van de Hamburgse haven noemt de macht van de containerrederijen zelfs ‘absoluut krankzinnig’. ‘De containerrederijen leggen de havens simpelweg hun wil op’.

De topman van de Antwerpse haven roept in de Nederlandse krant op tot overleg tussen Europese koepelorganisaties van havens, rederijen en containerterminals. “Tot nu toe is het ieder voor zich. Maar de trend kan grote maatschappelijke gevolgen hebben. Er moet een gezamenlijke analyse komen van de schaalvergroting”.

10.000 containers

Tegenwoordig zijn schepen waarop 10.000 grote (40 voets)containers kunnen, geen uitzondering meer. Dergelijke schepen zijn bijna 400 meter lang en ruim 59 meter breed. Deze megaschepen kunnen de havens steeds moeilijker bereiken en ook de grotere piekbelastingen bij het lossen van de duizenden containers zorgen voor problemen. De havens sluiten met hun kritiek aan bij een recente studie van de Oeso. Die kwam tot de conclusie dat de productiviteitsgroei van grotere schepen haar grens nadert.

.

Nu in het nieuws