‘Kruispunt Ziggy’ nog niet meteen conflictvrij

Op de plaats waar Ziggy vorig jaar verongelukte, werd maandag nog een witte fiets gehangen. Volgens het BIVV leent het kruispunt zich niet om conflictvrij te worden. Wat wél zou kunnen worden gedaan, is het wachthokje voor de tram verplaatsen, zodat de zichtbaarheid vergroot. Foto: wim hendrix

‘Kruispunt Ziggy’ nog niet meteen conflictvrij

Print
Deurne -

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) schieten een plan van het district Deurne af om het omstreden kruispunt van de Turnhoutsebaan en de Hooftvunderlei conflictvrij te maken. Op dat kruispunt werd iets meer dan een jaar geleden de zesjarige Ziggy doodgereden door een vrachtwagen, een ongeval dat in Deurne de gemoederen verhitte.

Maandagnamiddag werd nog een witte fiets opgehangen op het kruispunt om de zesjarige Ziggy te herdenken. Het zoontje van acteur Marc Stroobants en actrice Mieke Laureys kwam er op 8 september 2014 onder een vrachtwagen terecht. Alles wees op een dodehoekongeval.

Het proces rond het dodelijke ongeluk loopt nog voor de politierechtbank in Antwerpen. Maar de discussie over de veiligheid op het bewuste kruispunt - en bij uitzondering kruispunten in het algemeen - laaide sinds het ongeval hoog op. Ongeruste ouders deden onlangs nog een oproep in uw krant voor meer conflictvrije kruispunten.

“Ongeschikt”

Ook het district Deurne is naar eigen zeggen vragende partij voor maatregelen. “In se willen we een aantal aanpassingen over het gehele tracé van de Turnhoutsebaan”, zegt districtsschepen van Mobiliteit Tjerk Sekeris (N-VA). “Die vraag hebben we anderhalf jaar geleden al gesteld aan het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), dat instaat voor het beheer van de gewestweg.”

“In maart van dit jaar hebben we aan het BIVV gevraagd om een analyse te maken van het kruispunt van de Turnhoutsebaan met de Hooftvunderlei. We vroegen onder meer om de mogelijkheid te onderzoeken om het kruispunt conflictvrij te maken door fietsers en voetgangers gelijktijdig ‘vierkant groen’ te geven. Dat wil zeggen dat al het gemotoriseerd verkeer rood krijgt en alle zwakke weggebruikers groen, zodat er geen auto-, tram- of vrachtwagenverkeer op het kruispunt is als zwakke weggebruikers oversteken. In onder meer Nederland en Denemarken zijn heel wat kruispunten zo ingericht. Voor Vlaanderen zou het een primeur zijn.”

.

Meer nieuws uit stad en rand

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio